söndag 10 augusti 2008

The Cavern (2005)


2005 kom Neil Marshall suveräna grottrysare The Descent och det stod givetvis inte på förrän kopiorna började droppa in. Ungefär samtidigt så kom Bruce Hunts The Cave som avfärdades som en usel kopia, vilket jag inte tycker riktigt stämmer då det är en fin monsterfilm som är riktigt bra filmad, trots ett väldigt klichefyllt manus. Scifichannel släppte även Caved in, en film som innehöll gigantiska skalbaggar nere i en grotta. Jag har inte sett den, men kritiken har väl inte varit så varm. En annan film som dök upp samtidigt var Olatunde Osunsanmis WIthIN som jag nu sett under titeln The Cavern och jag måste säga att det var verkligen länge sedan jag såg en så totalt talanglös film där det inte finns någon som helst tillstymmelse till kompetens bakom kameran...

Vi får följa några grottdykare vars enda tillstymmelse till personligheter är deras udda namn (Gannon, Ori, m m) som rest till Ryssland för att utforska en nyupptäckt grotta. Väl nere i den så försvinner en av deras ryska guider och de hittar honom snart med tarmarna utanför kroppen. De försöker fly, men finner att någon stängt vägen ut med ett stort klippblock. Nu blir de jagade av någonting som plockar dem en efter en fram till den sanslöst löjliga twisten i slutet.

Gode gud vilken skit. Osunsanmi har valt att filma med DV vilket är ett billigt alternativ och riktigt bra i rätta händer, men av någon anledning så har man valt att lägga på ett filter som gör att alla färger förstärks och det hela resulterar i att man inte ser ett smack, bara gigantiska, kompakta ljusstrålar som dränker allt. Det vill säga, när man inte ser ett skit för att det är totalt svart. Osunsamis version av spännande kameraarbete är att skaka kameran så mycket som möjligt och vända upp och ner på den lite då och då, vilket inte gör det speciellt mycket lättare att överhuvudtaget se något av vad som händer. Manuset hjälper inte till speciellt mycket då det bara är en stor hög med klyschor som man sett tidigare, tusen gånger bättre utförda, och den häftiga twisten i slutet är bara riktigt jävla löjlig. Skådespelarna är faktiskt förhållandevis ok, men det är verkligen inte mycket de kan göra med det här stinkande materialet. För gorehounds är det inte mycket som lockar heller, det blir någon enstaka halvblodig scen vars makeupeffekter är helt ok, men det hjälper verkligen inte. Jag kan inte rekommendera den här filmen till någon. Samtliga kopior borde samlas ihop och brännas, inklusive min egen.

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Vilken tur att jag inte köpte den då! Hade funderingar på det! Snälla, kan du inte avslöja twisten så behöver jag inte fundera på saken? :)

Jocke Andersson sa...

Ok, här kommer det:

SPOILER!




Det är alltså ingen monster eller något övernaturligt, bara en snubbe som överlevt en flygplansolycka när han var 6-7 år gammal (Av någon anledning så ligger ena flygplansvingen i grottan...). Nu har han levt i grottan i 20 år och går omkring i ett björnskinn med en älgskalle eller något på huvudet. Sen låter han som ett monster ur Scooby Doo. Rrrraaaaaawrrrr typ. Skitfjantigt. Usch, vilken usel jävla rulle.

Fred Anderson sa...

Herregud, det lät inte speciellt upphetsande måste jag säga! Otroligt vek twist!

Nåväl, det blir ändå inget inköp. The Cave är dock bra, tycker den för oförtjänt dålig kritik. Det är en skön monsterrulle helt enkelt :)

Jocke Andersson sa...

Nä, det är en sällsynt skabbig film som inte har något som helst existensvärde. Jag menar, till och med Zombie Lake har ju åtminstone ett snyggt dvdomslag! :)

The Cave var faktiskt riktigt trevlig... funderar på att se om den inom kort.