onsdag 5 november 2008

Dante 01 (2008)


Intelligenta Science Fictionfilmer är en bristvara. Det borde ju teoretiskt gå att kombinera spännande tankar med underhållning, utan att bli så där löjligt pretentiösa. Dante 01 är ett bra försök till en sådan, men som tyvärr inte riktigt riktigt når ända fram. Om detta beror på manuset eller den känsla jag fick att de inte hade budget att spela in alla scener de ville, det vet jag inte riktigt. Men det är hur som helst synd.

Ett rymdskepp anländer till Dante 01, en forskningsstation någonstans ute i rymdens vischa, cirkulerande kring en döende planet. Stationen ägs av ett företag som utför oetiska experiment på dödsdömda fångar som signerat bort sitt liv mot att slippa dödsstraffet. Ombord på rymdskeppet finns en man som tidigare hittats ombord på ett rymdskepp där resten av besättningen dött. Mannen, som får smeknamnet Saint George, har ändrats på något sätt och forskarna vill ta reda på vad, även om det betyder att de måste dissikera honom. Det visar sig att Saint George har fått helande krafter, och det hela tas delvis som en religiös upplevelse av vissa av fångarna. De andra är bara intresserade av att döda honom och forskarna? De gör bara vad Företaget säger.

Först och främst så är detta en visuell upplevelse. Regissören Marc Caro, som varit codirector till rullar som Delicatessen och City of the Lost Children, kanske inte hade någon enorm budget, men designen och specialeffekterna är i det närmaste perfekta. Ideérna är intressanta och man skapar hela tiden tillräckligt med frågor för att hålla intresset uppe, och hjälps stort av fint skådespeleri från hela ensemblen. Även om man inte får så många svar som man kanske vill ha så stimulerar de i alla fall hjärnan på ett lagom sätt så att man gör sitt bästa för att fylla i luckorna själv. Ända till slutet i alla fall. Jag har mina teorier om vad hände, men det känns tyvärr som att man inte haft råd att filma det slut man velat ha. Det vi får är ganska snyggt, men ganska förvirrande och nästan löjligt abrupt. Kanske tänkte man på en uppföljare? Nåja, Dante 01 rekommenderas till älskare av Science Fiction som gärna smakar på luddigheter. Var bara beredd på att du kommer att bli bjuden på sånt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det låter bra. Vad får den för betyg rent siffermässigt?

Jocke Andersson sa...

Den får en hyfsat stark 3:a av fem. Närapå en 4. Om de sista minuterna inte varit så luddiga så hade det blivit en 4

Anonym sa...

I går såg jag treje filmen som jag sett bara på grund av recensioner här (jag hittade bloggen rätt nyligen), och hittills har filmerna hållt precis vad rekomendationen här lovat. Ett mycket gott betyg till den här bloggen från mig alltså! Roliga filmer som tas upp, och vettigt tyckande om dem. Keep up the good work!

Jocke Andersson sa...

Mr_v: Kula tt höra och tack så mycket! Vilka filmer var det om man får fråga? :)

Anonym sa...

Aftrermath: population zero, The last winter (klart över förvantan!) och the being (som jag iofs sett, men när jag var en liten oarvel och slukade precis allt den lokale videohandlaren hade i skräckhyllan. den var olig att se om). det lär knappast de sista råd jag tar härifrån =)