tisdag 15 juli 2008

Snakes on a plane (2006)



Jag tillhör inte målgruppen för Snakes on a plane. Jag är varken rädd för att flyga eller rädd för ormar vilket egentligen är lite tråkigt då det är en välgjord thriller, åtminstone när det gäller själva ormbiten. Ormbiten. Höhö. Hur som helst, för att vara en film som egentligen existerar bara för att några producenter hade en liten tävling på afterworken om vem som kunde komma på den töntigaste titeln så är detta egentligen ett mästerverk. Att konceptet egentligen är lite småtöntigt känns oväsentligt då man verkligen gjort allt för att få ormarna att vara riktigt elaka och jävliga och även om cgi:n är ganska uppenbar så är de riktiga ormarna tillräckliga. Storyn är löjligt enkel:

En ung kille blir vittne till ett mord på Hawai där en åklagare blir mördad av en knarklangare. För att tysta honom så stoppar man sisådär 400 ormar ombord på planet till Los Angeles och fyller planet med feromoner som gör att de blir överdrivet aggresiva och det hela resulterar i panik och död. Att båda piloterna dör gör ju inte saken bättre, speciellt när det kommer till landning...

Det hela är en timme och 40 minuter lång excercis i olika sätt som människor kan bli dödade av ormar och filmmakarna har lagt ner mycket tid på att variera sig vilket gör att det känns hyfsat fräscht igenom hela filmen. Att man mitt under inspelningen blivit beordrade att gå från PG13 till R gör ju inte saken sämre då man lagt in lite extra scener med våld och naket som bara finns där för just den orsaken. Specialeffekterna är godkända även om det är väldigt tydligt vilka ormar som är äkta och vilka som är animerade. I grund och botten är detta dock en katastroffilm som osar rätt mycket 70tal, vilket absolut inte behöver vara något dåligt. Det är till och med ganska trevligt. Samuel L Jackson är en cool hjälte och även om Charlton Heston är saknad så gör de övriga skådespelarna ett bra jobb när man betar igenom KatastroffilmsABC:t. Filmen är fartfylld och spännande och även om man kanske inte kommer ihåg så mycket detaljer efteråt så är det en mycket trevlig rulle som fungerar alldeles utmärkt tack vare/trots sitt koncept. Men vad hände med alla lågbudgetspinoffs som borde ha dykt upp efteråt? Den enda jag känner till är Snakes on a train, men möjligheterna är ju oändliga! Gargoyles on a plane! Sharks on a plane! Erotic nights on a plane med George Eastman och Mark Shannon! Var är de? Jag skulle lätt betala pengar för dem.

6 kommentarer:

Fred Anderson sa...

"Sharks on a plane! Erotic nights on a plane..."

Hahaha! Jag skulle vilja se Godzilla vs MechaGodzilla on a plane. För att inte tala om Burial Ground on a plane... fast å andra sidan, det finns ju en okey zombiefilm från härom året med zombies på ett plan. Jag tror en av dess titlar är Outbreak on a plane :)

Fred Anderson sa...

Just det, Flight Of The Living Dead heter den ju.

Jocke Andersson sa...

Jag har varit lite småsugen på Flight of the living dead... varit bra nära att beställa den flera ggr, men den har alltid blivit utbytt mot någon annan rulle... men den finns med på listan. :)

Jocke Andersson sa...

Tombs of the blind dead on a plane... Det visar sig att planet är byggt på delar av tempelriddarzombiernas kyrkogård... jag skulle betala pengar för det!

Fred Anderson sa...

Personligen skulle jag vilja se en prequel till Nightmare City, som uppenbarligen skulle kunna heta Nightmare City on a plane! Tänk dig allt gore och tokeri som sker på planet innan det landar, mutanterna springer ut, dödar en massa och uppenbarligen tråkar ut Hugo Stiglitz!

Jocke Andersson sa...

Jag skulle köpa den dvdn, lätt! Men annars är det nog mest Sharks on a plane jag vill ha. Tänk dig ett tiotal vita hajar som har fått förmågan att andas luft och använda maskingevär... det vore något det