söndag 8 juli 2007

Senast sedda då.

På senaste tiden har jag skamligt nog legat efter rätt rejält med filmtittandet så det var därför jag drog igång den här bloggen, i hopp om att den kanske skulle sporra mig till stordåd. Just nu så ligger högen med osedda dvder på runt 100 och eftersom min största hobby är just filmsamlande så lär den ju växa rätt rejält om jag inte skärper mig! Dock så ligger samlandet rätt lågt nu inför en Usaresa i september så nu har jag chansen att komma ikapp.

Jag lyckades med konststycket att se tre filmer den här helgen - samtliga bra till och med!

1. Feast (2006)
Inspelningen av den här filmen visades tydligen i tv, i Matt Damon och Ben Afflecks dokusåpa Project Greenlight vilket jag kan minnas att jag läst någon liten notis om, men inte sett. Allas favoritskräckgubbe Wes Craven var visst även han inblandad. (Dock inte min favoritskräckgubbe bör tilläggas. Fastnade aldrig för vare sig Scream eller Elm street rullar.)
Filmen då? Jo, en härligt old school gorefilm med lite respekt för vanliga hollywoodklicher såsom t ex att barnet måste överleva (ingen enorm spoiler direkt - har för mig att det till och med står på omslaget). Att filmen är helt fri från CGIblod (vad jag kunde se) gör ju inte saken sämre. Handlingen i sig var inte speciellt originell, men såpass fräckt berättad att det inte gjorde något. En omaka grupp människor på en pub mitt ute i öknen finner sig belägrade av några synnerligen blodtörstiga varelser som betar sig igenom dem en efter en. Fräck monsterdesign, högar med gore och sjysst spänning gör den till en vinnare. Vill man klaga på något så skulle det vara kameraarbetet som är lite väl hysteriskt emellanåt - istället för att öka frenesin och spänningen så är det ibland rätt lätt att missa vad som händer. Men det är ett rätt litet klagomål och jag rekommenderar den varmt till alla som gillar en skön skräckis

2. Black scorpion (1957)
Jätteskorpioner i Mexico, skulle det smaka månne? Det här är en riktigt klassisk monsterfilm som är kompetent filmad och med specialeffekter av mästaren Willis O'brien, i form av en flock med jätteskorpioner storlek SLbuss. En kul grej är några andra monster som tydligen är kvarlevor från den legendariska spindelscenen som klipptes bort från King kong då den tydligen var för otäck, i form av en jättespindel och en orm med tentakler. Gillar du sköna gamla monsterfilmer så är det här verkligen något för dig då den har ett flertal riktigt sköna scener, t ex den klassiska scen där skorpionerna överfaller och massakrerar ett tåg. Tyvärr så tog uppenbarligen pengarna slut någonstans då effekterna bitvis är väldigt ojämna - speciellt mot slutet. Sen så är skådespeleriet väldigt ojämnt, främst i formen av de mexikanska skådisar som knappt kan engelska men som även har långa dialogscener. Prisa gud för engelska subtitles. Hur som helst, en klassisk monsterfilm för en och en halv timmes skön underhållning.

3. The Crawling eye aka The Trollenberg terror (1958)
Det här är verkligen min typ av film! Det här är en hyfsat intelligent scifirulle med manus av Jimmy Sangster (som skrivit en och annan klassisk Hammerfilm) som endast kommer till skam lite med de tämligen usla (men synnerligen underhållande) specialeffekterna mot slutet av filmen.
På berget Trollenberg i Schweiz händer det mystiska saker - bergsklättrare hittas utan huvuden och bergets topp täcks av ett stort radioaktivt moln som rör på sig. Givetvis så är det elaka, tentakelförsedda cyklopmonster som ligger bakom!
Även fastän specialeffekterna är ganska kassa så håller den här filmen rakt igenom då man istället för att fläska på med monster väljer att inte visa något förrän i slutet. Lite som Quatermass - fast ändå inte. Mycket bra hur som helst. Mums.

2 kommentarer:

Andreas sa...

First post!

Feast låter skoj, ska kolla upp den :) Kom loss och köp en PS3 nån gång så vi kan låna lir av varandra. Du behöver ju den faktiskt för att kunna kolla på Blueray-rullar också ;)

Linnéa sa...

kul med filmrecensioner..:) kan du inte skriva vart man kan få tag på filmerna oxå? vilka som man kan hyra/köpa i sverige osv?