tisdag 11 december 2007

Lite krimskrams

Jag tänkte bara nämna några rullar jag sett som inte riktigt passar in här med några korta ord:

Transformers (2007)
Alltså. Stora robotar som slåss = underhållande. Den lilla tonårskärlekshistorien fungerar förvånansvärt bra faktiskt. Sockervadd för hjärnan.

Live free and Die hard (2007)
När jag fick höra att senaste Die hard fått 13årsgräns i Usa så konstaterade jag snabbt att detta inte var någon film jag ville se. Helgerån faktiskt. Men när en Unrateddvd släpptes som återställde alla svordomar och allt blod som ingen fick se på bio så kunde jag inte hålla mig. inte helt fel faktiskt. Förutom en rätt tråkig huvudskurk och en lite väl överdriven actionsekvens mot slutet av filmen så är detta högklassig underhållning. Är det så mycket mer våld i den här versionen då? Jodå. För att ta ett exempel så finns det en scen där John McClane kliver in i en byggnad och skjuter en bad guy med 3-4 skott i bröstet som illustreras av några riktigt stora, feta squibs. I bioversionen skjuter han ett skott. Utan squib. Nuff said.

4 kommentarer:

Andreas sa...

...och ändå är jag _fortfarande_ inte övertygad. Dataanimationer och unga hackers som räddar världen, it ain't your dad's Die Hard!

Jocke Andersson sa...

Du har helt rätt där. Det är fortfarande den sämsta Die Hard filmen, även om den är riktigt underhållande. Men den känns faktiskt lite mer som en lite snällare actionfilm anno 2007 än de hårda rullarna från 80talet. Jag tror nog att orsaken till att jag tyckte om den var att jag hade så pass låga förväntningar. Men å andra sidan, om du bara sett bioversionen så känns unratedklippet lite som en annan film...

Fred Anderson sa...

Det är ju Transmorphers du ska se, finns recension på min sida!

Jocke Andersson sa...

Jag är faktiskt bra sugen på den. :)