söndag 3 februari 2008

Aliens vs Predator: Requiem



Kort recension:

Bättre än Aliens vs predator. Knappt.

Lång recension.

Nu är de tillbaka. Aliens vs predator i krig (mja, mer ett större slagsmål) i en liten amerikansk småstad.

Alltså, vad håller de idioterna på med? Här har man en oerhört populär franchise och man behandlar den (Igen) som en påse sopor. Visst, de går ju upp mot rätt hårda rullar när de gör en uppföljare till Ridley Scotts mästerverk Alien och John McTiernan praktexempel på hur man gör en bra bfilm men ändå. Jag blir lite lätt upprörd faktiskt.
Det stora problemet är att det usla manuset inte kan frammana en karaktär man inte gör annat än att önska en plågsam död, eller ens orka att hålla reda på vem som är vem då det är en klichefest med "den goda tuffingen som precis kommit ur fängelset" och allt annat träck de återanvänder. Att storyn skriver om biologin i alienuniversumet gör ju inte saken bättre genom att ändra fortplantningsproceduren, bara för att det ska gå snabbare att spotta ut nya aliens. Visst, det finns saker som fungerar. Själva ideén att en predator skickas ut för att rensa upp och utplåna alla spår av deras misstag är rätt kul och betydligt bättre än "your enemy is my enemy"-tramset i AvP. Men det lilla som fungerar förstörs av ett rätt pissigt regiarbete som hackar sig fram scen för scen. Jag misstänker dock att filmen saxats ner rätt rejält innan den släpptes. Vi får hoppas på en intressant directors cut-dvd.

Vi får åtminstone en hel del våld. Exploderande skallar, ansikten som fräts sönder och lite annat gos. Filmen är inte helt värdelös då den är relativt snyggt filmad och vissa sekvenser är rätt spännande men det dras ner av det katastrofalusla manuset. Another wasted opportunity.

6 kommentarer:

Fläskätaren sa...

Efter att enbart ha läst sågningar (längs med fotknölarna) av filmen var förväntningarna rekordlåga. Tack vare detta blev filmen faktiskt en positiv överraskning! Den var som du säger bättre än "ettan". Man får liksom ta filmen för vad den är - det finns ju betydligt sämre filmen är denna. Och efter att ha recenserat 100+ zombiefilmer känns det bara uppfriskande att se en påkostad och faktiskt förhållandevis välgjord film. Dessutom är det alltid trevligt att titta på aliens, jag skulle för fanken kunna titta på en dokumentär (fejkad då) om kräken.

Jocke Andersson sa...

filmen är absolut inte dålig - men den kunde ha varit så mycket bättre. Jag jämför den med Alien och Aliens och då är den ju skit, men om jag jämför med första AvP så är det ju en helt annan sak. Själva grundkonceptet har ju potential, men det har ju egentligen inte kommit en bra film baserat på franchisen sen 1986, när första Predator kom... för eller senare så sätter de väl förhoppningsvis någon lite mer intressant regissör bakom spakarna. Fast jag hoppas fortfarande på en directors cut dvd då AVP2 känns lite nerkortad.

Jo, jag skulle lätt se en sån dokumentär. :)

Fläskätaren sa...

Nja, jag är inte så säker på att filmen/konceptet har så värst stor potential från första början. Aliens och Predators har ju faktiskt ingenting med varandra att göra, egentligen. Och att förlägga filmerna till jorden i nutid och dessutom försöka skapa Wayland/Yutani-kopplingar känns ganska... förutsättningslöst på något vis. Jag är bara glad (nåja) att jag kan få se lite mer aliens på bild.

Jocke Andersson sa...

Själva konceptet Aliens vs Predator kommer ju från en serietidning - som är riktigt BRA, vilket innebär att det går att göra något vettigt av det. Sen att det just är i nutid förstör faktiskt väldigt mycket... Jag vill ha spacemarines. :)

Fläskätaren sa...

Nu har jag inte läst serietidningen, men jag tycker ändå inte att de båda koncepten stärker varandra, snarare tvärtom. Det fungerade däremot tillfredställande i ett dataspel, men spelfilmerna har jag aldrig haft några som helst förväntningar på. Däremot tycker jag gott att de kunde spela in Alien-filmerna på nytt, med serietidningen som förebild. Kanske som dataanimerad teveserie?

Jocke Andersson sa...

Tv-serie är jag lite skeptisk till.. då måste de tona ner allt våld. Å andra sidan så skulle det vara rätt intressant med en lite mer följetongaktig serie eller liknande.

Den första serien (som även inspirerade spelet) handlar om en mänsklig koloni på en ökenplanet som Predatorerna (snyggt ord :) använder regelbundet som träningsplats...