söndag 3 februari 2008

Wrong turn 2 : Dead end (2007)



Wrong turn var en skön liten rulle som framgångsrikt korsade två genrer utan att egentligen skapa något eget. En del elaka rednecks lånat från Deliverance och en del slasher. Filmen vann på bra regi och snygga specialeffekter av Stan Winston och det var väl bara en tidsfråga innan vi skulle få en uppföljare.
Del två bryter inte mönstret. Vi får träffa ett antal ungdomar som åker ut mitt i ingenstans för att delta i en dokusåpa om överlevnad efter katastrofen, ledda av Henry Rollins i rollen som före detta militär. Det dröjer dock inte länge förrän de finner sig jagade av en familj sönderinavlade rednecks som vill ha människokött på menyn.

För en gorehound som jag så är det här verkligen julafton. De inavlade kannibalerna använder allt de kan för att få mer kött på menyn. Yxa i skallen, blondin kluven på mitten, exploderande kroppar, pilar genom ögon är några av de feta dödsscener vi får se. Att filmen är välregisserad och välspelad gör ju inte direkt saken sämre. Wrong turn:s svaghet var faktiskt att den inte var speciellt blodig och det kompenseras vi starkt för här. Uppföljaren kanske inte är lika stämningsfull som originalet, men den är spännande rakt igenom och det är en fröjd att se Henry Rollins i en John Rambo-roll.

Det finns inte så mycket mer att säga här. Wrong turn 2: Dead end är en klart godkänd uppföljare och en riktigt välgjord skräckfilm till råga på allt. Den är full med klyschor, men välsmakande sådana. För splatterfanatiker därute så rekommenderas den varmt.

5 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Åh, den här vill jag se! Jag gillade ettan, trots att den inte var så saftig, och tvåan har jag hört mycket gott om. Får väl köpa den så småningom.

Jocke Andersson sa...

Tvåan kompenserar verkligen detta. Man får inte riktigt samma känsla som i ettan att de är mitt ute åt helvete i skogen men den är spännande och blodig så det räcker.

Anonym sa...

Kanonrulle!

Fred Anderson sa...

Såg den idag och jag tyckte den var fullt godkänd! Ibland var regin och fotot lite platt, men det kompenserades med tonvis av våld och blod :)

Jocke Andersson sa...

Man fick väl aldrigen egentligen den känslan att de var mitt ute i ingenstans, men som du säger, det kompenserades fint med en massa våld. Sen så var Henry Rollins störtskön... :)