fredag 29 februari 2008

Man-thing (2005)


Ibland så undrar jag vad det är för fel på folk egentligen. När jag läste om Man thing på Imdb.com så hittade jag en triviabit om att vid första testvisningen så gick halva publiken innan filmen var slut. Alltså, rekryterade de hela "Jag hatar gammaldags monsterfilm"-föreningen eller? Sen så skriker folk efter nya Fredagen den 13:e filmer och en massa annat skit som redan har 15 usla uppföljare? Vart är världen på väg?

Som ni kanske förstår så gillade jag Man-thing. Det är en gammaldags monsterfilm med sjysst foto, helt ok story och en hel del trevligt gore. Vi får följa den nye sheriffen i en liten håla i New Orleans där det har försvunnit en hel del personer i träsket de senaste åren, även då den förre sheriffen och lokalbefolkningen skyller detta på den lokale fabrikören som uppenbarligen skall ha lurat av de lokala indianerna sin mark där han smällt upp en fabrik. Sheriffen stöter på en hel del motstånd bla i form av två inavlade bröder och fabrikören och dennes personal, för att inte tala om det tentakelförsedda monstret som rumlar omkring i träsket.

Visst, storyn är en en stor härva av klyschor, det håller jag med om och att filmen är inspelad i Australien med australiensiska skådespelare gör en viss skada, speciellt i det myller av accenter som uppstått. Men utöver detta så är det en väldigt snygg liten film. Att den är baserad på en serietidning märker man inte mycekt av, speciellt som det jag läst av tidningen inte påminner speciellt mycket om filmen då Man-Thing i serien, vad jag vill minnas, var av lite godare karaktär, lite som Marvels svar på Swamp thing. Jag antar att själva träsket till stor del är en studio, men en väldigt välgjord sådan och det passar alldeles utmärkt till till filmen. Monstret är coolt och det dödar sina offer på relativt blodiga sätt, vilket inte gör saken sämre. Det är alltså en väldigt gammaldags typ av monsterfilm med tydliga bad guys och uppenbara vändningar, men det behöver inte betyda att det är dåligt. Jag fann mig konstant underhållen och även om jag visste vad som skulle hända mer eller mindre hela tiden så var det fortfarande bättre än mycket annat, och mer högbudget, som jag sett på sistone. Tycker du om blodiga monsterfilmer så finns det betydligt sämre val att göra än Man-Thing. För övrigt så finns det faktiskt alldeles för lite träskmonsterfilmer, så det så. Mer sånt.

Inga kommentarer: