söndag 3 februari 2008

Reeker (2005)


Känns det här igen? Några ungdomar på väg ut i öknen till ett rave och får bensinstopp. De tvingas stanna på ett övergivet motell där någonting är ute efter dem.

Jajamensan. Bara klyschor från början till den något krystade twisten på slutet. Som tur är så finns det en hel del kompetens både framför och bakom kameran. Skådespelarna må ha karaktärer enligt skräckfilms mall 1A, men de lyckas ändå göra rätt hyfsat med dem. Det är till och med så att man faktiskt vill att de flesta ska överleva, till och med ravesnubben och den blåsta blondinen "Cookie". Regin är solid och fotot mycket snyggt, speciellt scenerna ute i öknen. Vad som även fungerar är tingesten som vandrar omkring i öknen för att mörda ungdomar, The Reeker, med sin oerhörda lukt som får alla att börja hulka innan de dör. Skapelsen ser ut som någon sorts muterad fågelskrämma med en hel del roliga mekaniska vapen för att "slica och dicea". Vi får ett par riktigt blodiga scener innan allt är över.

Det hela är alltså relativt spännande - aldrig mer då filmen egentligen inte har ett enda originellt ben i sin kropp, men det räcker ganska långt. Det svaga är manuset som är rätt träigt och försöker vara lite fyndigt i slutet med en twist som egentligen är rätt kul, men som inte fungerar fullt ut. Gillar du den här genren så är det dock ett stabilt val.

6 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Måste säga att jag blev besviken på den här, snygg som tusan - vilket var filmens enda fördel tycker jag, men blev väldigt besviken på hur oblodig den är. Vad jag kommer ihåg så är nästan allt utanför bild och bara lite blodstänk (vilket jag inte räknar som gory).

Men det är ju fint att nån gillar den ;)

Jocke Andersson sa...

Jag hade inga speciella förväntningar på den här rullen, det var nog därför jag gillade den. Sen är det antagligen ett plus att vi var i den öknen 2006 när jag och tjejen var på kaliforniensemester... känner igen mig rätt väl på de rätt speciella träden.

Det var ju en rätt blodig scen åtminstone - när knarkarkillen blir borrad i magen. Blinkade du då? :)

Fred Anderson sa...

Jag tyckte inte den scenen var något speciellt faktiskt :) Men man blir väl mer kräsen ju äldre man blir.

Jocke Andersson sa...

Jag tror du blinkade och missade hela scenen. ;)

Fred Anderson sa...

Men herregud, nu är du lat! Ut med mer texter! ;)

Jag har recenserat japanska gummimonster och sunkig amerikansk slasher från ´82 sen sist :)

Jocke Andersson sa...

Jag veeet! Har en recension på senaste Invasion of the bodysnatchers remaken som kommer ut imorrn... sen tänkte jag se på Returno el Hombre lobo, en av Naschys varulsvrullar från 1980 som jag tänkte se imorrn också... så håll ut... ;)