torsdag 7 februari 2008

De 10 skönaste våldscenerna

För att fira videovåldet och alla deras motståndare så har jag härmed framställt en lista på mina 10 favoriter bland alla dessa sköna scener där någon blivit bortplockad från livets vandring på något lagom utsökt brutalt och blodigt sätt.

Nr 10. Bob
Giovanni Lombardo Radice aka John Morgen spelar i Lucio Fulcis City of the living dead byfånen som ganska så brutalt blir borrad rakt igenom skallen av en arg far som inte gillar att Bob umgås med hans dotter. Ganska så skum reaktion men COTLD är inte en film som är känd för sin kalla logik. Specialeffekterna är tyvärr inte riktigt 100% (man ser tydligt vad som är ett fejkhuvud och inte) men brutaliteten i scenen gör att den platsar på listan.

kul man kan ha

Nr 9. ED-209 visar upp sin bästa sida.
I Paul Verhoevens vackra lilla scifisplatterrulle Robocop så skall OCP visa upp sin nya superrobot på ett styrelsemöte. Detta resulterar i en underbar scen där en stackars assistent hamnar i skottlinjen för ED-209:s aningen överdimensionerade kulsprutor. Dessa resulterar i ett oerhört antal riktigt feta squibs som totalt perforerar mannen. I directors cut så fläskar ED-209 på med ytterligare en salva när mannen är död. Squibs har aldrig varit så fina.

Här är allt gott.

Nr 8. Open teeth surgery
John Carpenters mästerverk The Thing från 1982 har specialeffekter som håller än i denna dag, men den scen som jag (och många andra) minns bäst är den klassiska scen där Dr Copper försöker återuppväcka Norris som fått en hjärtattack. Sen har vi ju den efteföljande scenen med spindelhuvudet... Magi.

Mums

Nr 7. Vad båtmotorer egentligen ska användas till
Zombie holocaust är en första klassens skräprulle. Den har noll handling, usla effekter och är relativt amatörmässig överlag. Den har dock en klassisk scen som platsar in på den här listan. Scenen jag pratar om är när Ian McCullough använder en båtmotor för att tömma en zombies skalle på allt som finns däri!

Vroom vroom!

Nr 6. It is time for your medicine
Dead and buried från 1982 är en fin liten sleeper som har ett par rejält blodiga scener och den som står ut mest är den där en brännskadepatient, helt täckt i bandage, får ta steget mot ljuset i slutet av tunneln via en spruta i ögat. Scenen visar egentligen inte så mycket, inte ens en gnutta blod, men den är fortfarande så fint brutal.

När jag lade upp bloggen så hittade jag ingen bild på scenen men Victor kom till min hjälp! Tack Victor!!! :)



Nr 5. Smältande demoner
Evil dead har ganska grova specialeffeker överlag, speciellt i den sekvens där vår hjälte äntligen lyckas bränna den där jäkla boken och förpassar sina besatta kamrater till en ruttnande claymationsörja, men det är just den sekvensen som är den som dyker upp på min lista. Utan den hade jag antagligen inte varit en gorehound idag.

Här har ni de sista 9 minuterna av filmen som gjorde mig till den person jag är idag.

Nr 4. Exploderande italienare
Luigi Cozzis fina lilla Alienkopia Contamination har ett flertal vackra scener där människor exploderar i slowmotion som får Sam Peckinpah att framstå som Benny Hill. Vi får inte heller glömma det underbara monstret i slutscenerna som är lika skräckinjagande som en påse potatis. Skräp, javisst. Men så underhållande.

Trailern har flera av våldsscenerna från filmen, plus det underbara soundtracket av Goblin.

Nr 3. Italienare i Louisiana = good shit
Lucio Fulcis The Beyond är ett smorgasbord för en gorehound med ett stort antal groteskt blodiga scener. Min absoluta favoritscen är dock när den lilla rödhåriga flickan får halva skallen bortblåst. Hittade dock inte någon filmsnutt på just den scenen så ni får nöja er med en fin bild.



Nr 2. Påle i huvudet, ja tack.
Superstition var den första filmen som verkligen skrämde skiten ur mig när jag var liten, alltså runt 12 år. Man kan debattera att det egentligen var The Changeling som var den första, men jag hade bara problem att sova 1-2 nätter efter den. Superstition förstörde min sömn i säkert två veckor! Scenen som för evigt fastnat i min hjärna är när en ung kvinna helt sonika blir fastnaglad i golvet med en träpåle genom huvudet. Det är inte en speciellt grafisk scen, men ack så fint.



Här är den sköna trailern här

Nu finns det ju massor med fina gorefilmer därute som har sköna splatterscener, och det är många som var så nära listan. George Romeros rullar har ju massor med underhållande våld och i Italoexploitationgenren finns ju ännu mer. Men, allt har inte fastnat lika väl som de på den här listan. Nu till nummer ett:

Nr 1. Head explosion!
Mitt absoluta favoritvåld i film är just exploderande skallar och här finns det många bra val. goda kandidater är t ex William Malones Titan Find och Joseph Zitos The Prowler, men nummer ett är ingen annan än David Cronenbergs splatterklassiker Scanners.

Kaboom

3 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag hade glömt bort att jag faktiskt skrivit ett inlägg om huvudexplosioner, speciellt några som man allt glömmer bort (som i första Indy-filmen t ex).

http://fredzilla.blogspot.com/2007/09/som-meloner-en-varm-sommardag.html

Bra lista för övrigt, även om jag tycker monstret i slutet av Contamination är riktigt coolt och suggestivt!

Jocke Andersson sa...

Monstret är lite coolt och lite suggestivt, men det döljer inte riktigt faktumet att dets öga rätt uppenbart är en ficklampa och att det är ungefär lika rörligt som ett skrotad greyhoundbuss! Jag avgudar den filmen... :)

Anonym sa...

Warlock!

www.youtube.com/watch?v=D8Dc9ZLXQ9c