måndag 7 juli 2008

The Happening (2008)


Att The Happening skulle vara dödsstöten för M Night Shyamalans karriär som många verkar påstå efter att filmen i stora drag blivit sågad är inte något som jag tror på. Jag har faktiskt lite svårt att förstå varför så många verkar sky honom som pesten. Folk verkar anse att han har någon sorts tävling mot sig själv för att toppa Sjätte sinnet, men Shyamalan själv verkar göra precis de filmer han själv vill göra. Att han har ett stort ego är något som är väldigt uppenbart men med det egot följer även en rätt stor talang. När hans filmer är som bäst så känns de som stöpta ur samma form som Howard Hawks och Frank Capras föregångare. Hur passar The Happening in här då? Så dålig som alla recensioner säger att den skulle vara, det är den verkligen inte men Shyamalan har gjort några riktigt dåliga val, speciellt när det gäller skådespelare.

Något händer på Usa:s östkust. I Central park, New York, så börjar stora mängder människor bete sig konstigt. De sluddrar och verkar inte veta var de är, varpå de helt sonika tar livet av sig. Myndigheterna misstänker en terroristattack och börjar evakuera staden, samtidigt som samma sak sker i flera städer i allt större utsträckning. Vi får följa Elliot och Alma Moore (spelade av Mark Wahlberg och Zooey Deschanel) på flykt ut ur staden mot någon sorts säker plats. Mer tänker jag inte gå in på för att inte spoila.

Det största misstaget som Shyamalan gjorde var att välja Mark Wahlberg som huvudrollsinnehavare. Han är det blekaste och tråkigaste jag sett på år och dag. Man vänjer sig dock efter ett tag, men då är skadan redan skedd. Zooey Deschanel gör bättre ifrån sig, men vars karaktär beter sig väldigt konstigt och jag störde mig på henne vid flera tillfällen. John Leguizamo som vanligtvis brukar vara bra är även han väldigt blek, men jag tror det beror manuset. Annars är birollerna bra spelade.
Misstag nummer två är James Newton Howards musik som är bra, men känns hämtad från en 40talsfilm där musiken inte riktigt är synkad med vad som händer på skärmen. Den spelas konstant, även i lugna stunder och det är inte riktigt 100%

Som regissör är Shyamalan dock godkänd. Han skapar ett ganska tät stämning och lyckas behålla den filmen igenom, men jag är lite förvånad över att han har valt att skildra en såpass lågmäld apokalyps. Jag gillar konceptet han valt som är både spännande och aningen tänkvärt, även om jag vet att många inte håller med mig. Det är dock inte mitt problem. :) The Happening är en relativt välgjord scifithriller som har några rejäla svagheter, men även stora kvaliteter och som i slutändan kommer upp med näsan ovanför ytan.

Inga kommentarer: