söndag 13 juli 2008

Tarkan versus the vikings (1971)





Tarkan är en hård kille. Han har fått i uppdrag av Attila att föra hans dotter någonstans och de färdas tillsammans med Kurt, hans trogna varg och Kurt son... Kurt. De anländer till ett fort för att stanna över natten men blir överfallna av riktigt elaka vikingar (så elaka att man slänger in flera sekvenser där de mördar barn) och Kurt den äldre blir mördad när han försöker skydda Tarkan. Vikingarna dödar allt och alla, exklusive Tarkan såklart som dock är rätt spak med två pilar i ryggen och Attilas dotter som vikingahövdingen vill ha. Tarkan svär nu på Kurt den äldres grav att han skall hämnas och detta är en såpass stark sekvens att till och med Kurt den yngre gråter tårar. Nu följer ett flertal äventyr där Tarkan slåss mot de skummaste vikingar som filmhistorien skådat, en jättebläckfisk vars huvudföda är människor, elaka kineser och ännu mer skumma vikingar.

Jag vet inte riktigt var jag skall börja. Detta är alltså en turkisk äventyrsfilm baserad på en väldigt populär serietidning, och serietidning är precis vad detta liknar. Vikingarna har några av de sämsta peruker jag någonsin sett i en film och deras vikingabåtar verkar vara målade av samma snubbe som målade Villa Villekulla. När vi ändå är inne på Pippu Långstrump så är det väldigt många vikingar som har just pippihår. Inte direkt skräckinjagande. Den elake hövdingen har dock en blond peruk och verkar tagen direkt från ett Asterixalbum. Utöver detta så har ett stort antal extras färgat sitt hår blont, eller gult rättare sagt. Sen har vi ju den där jättebläckfisken som är något av det lamaste jag någonsin skådat. Väldigt uppenbart en kille med någon form av målad presenning över sig och tentakler som mest guppar runt i vattnet. Underbart faktiskt. Jag önskar den hade varit med mer.

Jag kommer på mig hela tiden när jag ska skriva den här recensionen att jag kommer av mig hela tiden för jag vet inte riktigt vad jag skall skriva. De blodiga men ack så taffligt koreograferade fightscenerna? Tarkans döda varg (schäfer)som är väldigt dålig på att spela död? Allt naket som kulminerar med en orgiesekvens där vikingarna förlustar sig på sina kvinnliga slavar? Fightscenen som slutar med att hjältinnans svärd går av och hon tittar förvånat på det medans hennes motståndare faller död ner på marken? Det stulna soundtracket som bla innehåller Also spracht Zarathustra och Ennio Morricone? Det finns så mycket att se här. Lite sex, lite våld och en massa lågbudget conanerier. Tack Mondo macabro för att ni släppt detta elände på dvd. Jag vill ha mer.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag vill också ha mer av detta, eftersom jag aldrig sett den :) Så det får bli en beställning efter den här recensionen.

Jocke Andersson sa...

Det ska verkligen bli spännande att se den andra rullen på dvdn... återkommer med recension. :)