torsdag 31 juli 2008

Deep Rising (1998)




Sidan filmtipset.se har en funktion som räknar ihop medelpoängen på de filmer du sett baserat på regissör eller t ex manusförfattare och jag blev smått chockad härom året när jag såg att Stephen Sommers låg väldig högt uppe på den listan. Jag hade satt fyror på alla filmer jag sett på honom och undrade om jag verkligen satt rätt, men insåg snabbt att Sommers är en mycket kompetent regissör av snygga och fartfyllda sockervaddsfilmer, som t ex Van Helsing och The mummy. Min absoluta favorit är dock 1998 års Deep Rising, med Treat Williams, Famke Janssen och några av de coolaste tentaklerna som någonsin skådats på en bioduk.

Treat Williams spelar Finnegan, en båtägare som hyrt ut sin båt till ett antal legoknektar på väg ut på havet mot okänd destination. Finnegans andreman spelad av den nervöse Kevin J Connor hittar massor med vapen och ett antal torpeder och det visar sig att de planerar att råna en lyxkryssare och sedan sänka den. De hittar lyxkryssaren men deras egen båt blir mosad och de har nu ingen möjlighet att ta sig därifrån utan färska delar till motorn. Lyxkryssaren är dock mystiskt öde och när man till slut finner några överlevande i form av båtens ägare, båtens kapten och Famke Janssen som blivit inlåst i ett förråd efter hon blivit påkommen med att stjäla plånböcker. Vad som hänt med resten av passagerarna är oklart, men det verkar som om några varelser dödat dem. Snart får de dock reda på vad det är då de finner sig jagade av ormliknande varelser som tycker om att äta människor och sakta smälta dem levande...

Såhär ska en äkta sockervaddsrulle vara. Full fart från början till slut, med massor med action och riktigt bra effekter som faktiskt håller riktigt bra än i denna dag. Karaktärerna är väldigt, på gränsen till parodiskt klyschiga men alla skådespelare verkar ha såpass roligt med sina roller att det inte gör något, speciellt Treat Williams som gör en alldeles utmärkt hjälte och Anthony Heald som den skrupellöse båtägaren som inte har speciellt mycket rent mjöl i påsen. Den största orsaken till att se filmen är dock specialeffekterna med de mycket fina tandförsedda tentaklerna, designade av Rob Bottin, som myllrar omkring i alla trånga gångar och plockar våra hjältar och skurkar en efter en. Det finns en scen som än i denna dag är både cool, obehaglig och snuskigt bra gjord - nämligen när en tentakel spottar ut en halvsmält legoknekt som stapplar omkring med stora hål i kroppen och bitar av huvudet borta. Snuskigt bra gjort och fina fisken för oss gorehounds. Annars är det de gamla vanliga monsterfilmsklyschorna som gäller men de är så fint och glatt utförda att man har mer än överseende med sånt. Filmens avslutande 10 minuter, när Treat Williams och Famke Janssen åker omkring i de vattenfyllda korridorerna på vattenskoter är väl kanske lite att ta i, och det är verkligen de gamla vanliga actionfilmstagen men det är åtminstone även där väldigt välgjort. Deep rising är en rekordelig B-film med en rejäl budget, med en riktigt rolig story och underbara effekter som rekommenderas till alla monsterfilmsälskare därute. Mer tentakler åt folket!

Synd på det riktigt jävla usla dvdomslaget bara...

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag tänkte på den här igår när jag såg Chupacabra Terror, som också utspelar sig på en lyxkryssare. Slutexplosionen i Deep Rising brukar alltid dyka upp i billigare filmer när de behöver feta upp finalen en aning, i alla fall om det är på en stor båt, men inte i den här filmen - vilket jag blev förvånad över.

Deep Rising är också en stor favorit hos mig, riktigt välskriven och underhållande och innehåller ett finfint monster. Deep Rising är absolut en av de mest underskattade moderna monsterfilmerna som har gjorts (tillsammans med The Relic), som fick halvdassiga recensioner när den kom men som håller bättre än många andra filmer från den tiden.

Som King Kong-fan så älskar jag slutet dessutom :)

Jocke Andersson sa...

Jag kommer ihåg att jag blev besviken på Relic, mest dock pga av att jag precis läst boken och de ändrat på väldigt mycket... har den liggande i högen med osedda dvder så det blir nog en recension om en månad eller två. :)