tisdag 15 juli 2008

Oily maniac (1976)


Den här fina lilla exploitationrullen från Shaw brothers i Hong kong handlar om en krympling (Han hade polio när han var liten)som dödar alla onda människor i sin närhet genom att förvandla sig till ett oljemonster tack vare en magisk besvärjelse han fått av en vän. Kolla in det här feta monstret:


Så ska gummimonster se ut! Yes!

Monstret trampar bland annat sönder huvudet på en elak plastikkirurg mitt uppe i en operation för att återställa mödomshinnan på en prostituerad kvinna så att hon kan säljas som oskuld om och om igen. Strategiskt placerad flaska, eller hur.


Vad jag egentligen säger om den här filmen är oväsentligt för om man har ett monster som ser ut så här så har man ett guldkorn till film.



Egentligen så är det en rätt småtafflig liten rulle, men med det monstret så... Utöver det underbara monstret som jag har så väldig svårt att sluta prata om så innehåller filmen massor med naket, ett uns gore, det stulna ledmotivet från hajen varje gång oljemonstret smyger omkring och flera kungfufighter där man hugger av lemmar och huvud på monstret, varpå det raskt växer tillbaka med hjälp av stopmotion. Egentligen så är det väl inte så bra, och jag antar att jag är lite löjligt partisk mot en sån här film, men jag kan inte rå för det. Nämnde jag att monstret har lysande gula ögon, kan simma omkring på väggar och tak som en stor oljefläck och kan hoppa jättehögt?


Underbart.

6 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag tror du är lite partisk eftersom det är ett gummimonster med. Men å andra sidan kan jag gilla en hel trist film enbart för att det är en bra gladiatorfight i mitten.

Jocke Andersson sa...

Partisk? Ja? Nääääääää. :)

Jay sa...

Det är en bra film för vem vill inte se en inoljad kille som slåss

Jocke Andersson sa...

Jag föredrar dock när män är täckta i latex

Fred Anderson sa...

Jocke: Haha! Roligaste kommentaren hittills :)

Jag köpte den förresten, efter din recension.

Jocke Andersson sa...

Jag läste det... ha det så roligt med den, det är en mycket skön liten rulle. :)