lördag 26 juli 2008

Nude for satan (1974)


Ah, sommar. Stekhett ute och pilsnern är kall. Vad gör man då? Jo, man ser på Luigi Batzellas sanslösa sexploitationrulle, vad annars? Om det finns en film som har en coolare titel än denna så har jag inte hittat den än. Smaka på den. Nuuuude for Satan. Nude for Saatan. Den förklarar allt man behöver veta om filmen egentligen och man får vad man förtjänar när man väljer att se den. Inte nog med det så valde jag att se XXX-versionen som har ett flertal skabbiga inserts där aktörerna inte matchar skådespelarna i filmen överhuvudtaget! (De ska dock ha en eloge för att scenerna är inspelade i ungefär samma miljö.) Filmen handling är enkel, förvirrande och bitvis skrattretande. En läkare på väg till en patient blir vittne till en bilolycka mtt ute i ingenstans där en kvinna kör av vägen. Han beger sig till ett närliggande slott för att hämta hjälp, stötet på någon konstig snubbe i kappa som flinar konstigt och blir inbjuden att stanna över natten. Väl där så hittar han kvinnan som var med om olyckan med som har ett annat namn och som beter sig väldigt konstigt. Efter detta så upprepar historien sig, fast denna gång med kvinnan som vaknar upp i bilen och beger sig till slottet. Hon letar efter mannen som skulle hjälpa henne och hittar honom, men under ett annat namn. En krummryggad tjänare går omkring och flinar konstant när han inte piskar en naken kvinna för att göra henne redo för någon sorts ritual. Saker blir konstigare och konstigare, ända tills kvinnan blir anfallen av den mest fakade jättespindel jag någonsin skådat och allt kulminerar i en enda stor sexorgie där snubben i kappa försöker kalla fram Satan. Eller något. Seriöst, jag tror inte det är meningen att man ska hänga med i någon sorts handling här. Det är sexploitation som gäller här. Synd på ett sånt fint technicolorfoto.

Det här är verkligen exploitation när den är som sämst/bäst. Handlingen består bara av ett hoppande mellan olika sexscener och skräckelementen är riktigt usla som bäst. Något skådespeleri är det inte att tala om, bara förmågan att visa upp så mycket naket som möjligt och är det det man vill ha så kanske man blir nöjd. Jag fann det dock relativt svårt att bli underhållen av detta spektakel och det enda som höll intresset uppe var det relativt rena och fina fotot, som gör ett rätt bra jobb med de roliga miljöerna. Nåväl. Min dvdsamling var inte komplett utan den här filmen. Ingen respektabel exploitationfreak bör vara utan den.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag har verkligen inte se något vettigt den senaste tiden, och jag vette fan om jag skulle orka med Nude for Satan. Men jag ska ge den en chans nån gång :)

Just nu skulle min största önskan vara att se en oklippt remastrad Humanoids from the deep faktiskt. Lite lättsamt, blodigt, naket och gummimonster i ett.

Jocke Andersson sa...

Seriously, jag tror inte det gör så mycket om du skippar den. Den har ett visst underhållningsvärde, men annars är det bara titeln som räddar filmen. :)