måndag 21 september 2009

The Hitcher (1986)



Ibland så vill man ju mysa till det lite hemmavid. Härom veckan så förklarade min flickvän att hon ville se om Liftaren aka The Hitcher, den klassiska 80talsthrillern. Givetvis så gjorde vi en liten grej av det, genom att kolla upp vad det var som C Thomas Howell åt i den klassiska fingerscenen och äta samma sak till filmen. Ostburgare och Pommes, gott det.

Men, hur var filmen då? Jag räknar med att de flesta som läser den här bloggen redan har sett filmen, men om det nu skulle vara någon som missat den så handlar den om en ung kille som kör en bil tvärs över Usa och gör det fatala misstaget att plocka upp en liftare. Nu vet inte jag, alla liftare kanske inte är så men när personen ifråga berättar att han skar av ben, armar och huvud på den förra kille som plockade upp honom och sedan frågar om han vet vad som händer med ett öga när man sticker en kniv i det, då är nog inte allt som det ska. Howell lyckas bli av med honom, men mannen förföljer honom och dödar allt i sin väg vilket resulterar i att våran unge hjälte får skulden för allt. Brilliant.

Det är verkligen skönt när man ser en film efter kanske 15 år och inser att den verkligen är precis så bra som man minns den. Rutger Hauer är helt klockren i rollen som John Ryder, mannen från Disneyland som jagar våran hjälte med en underbar kyla. Robert Harmons regi är klockren tillsammans med det underbart vackra ökenfotot av John Seale och Mark Ishams underbara musik cementerar allt till en av filmhistoriens största kultfilmer. Eric Reds manus ger mer frågor än svar angående den enigmatiske Ryder och det är precis så man vill ha det. Du får reda på precis mycket vad och varför som du behöver och mer behöver vi inte. Har du inte sett The Hitcher så ska du ta mig fan göra det och snabbt, annars är det bäst att kolla dina Pommes Frites en lång tid framöver!

5 kommentarer:

Ninja Dixon sa...

Som du vet har jag inget emot remakes, men i det här fallet så var faktiskt remaken riktigt dålig. Snygg och relativt välspelad, och mer gore, men helt klart helt utan inspiration. Vilket var synd.

"Tvåan" som kom för ett par år sedan var väl ingen höjdare den heller :)

Jocke Andersson sa...

Jag hyrde en rulle som hette Midnight ride för en massa år sedan... en Hitcherripoff med Michael Dudikoff i huvudrollen och Mark Hamill som psykopaten. Jag har inget minne om vad jag tyckte om den, men jag misstänker att jag skulle "uppskatta" den bättre idag. :)

Ninja Dixon sa...

Midnight Ride lät ju skoj! Måste hitta!

Repoman sa...

Det sjuka är ju att grabben inte känner igen en replicant när han ser en. Pinsamt!
Skyll dig själv, ungjävel.

MaNi sa...

Så får man inte glömma att The Overlords samplat lite från filmen till sin gamla hit "7 Year Hitch".