torsdag 17 september 2009

Xie ying wu aka Bloody Parrot (1981)


Ok, jag erkänner att jag inte riktigt följde med i alla vändningar i handlingen i Shan Huas Xie ying wu aka Bloody Parrot. Det är inte speciellt klart från början vad som pågår och nya karaktärer introduceras hela tiden. Filmen är visst baserad på en gammal legend om den blodiga papegojan, någon sorts variant av anden i flaskan - om du ser den så får du tre önskningar, önskningar som givetvis går käpprätt åt helvete. En rådgivare till Kejsaren får se den, önskar att få tillbaka en enorm skatt varpå han, hans fru och hans son dör. Nu börjar en vild jakt på skatten och försöken att ta reda på vem den blodiga papegojan egentligen är. En hård svärdsman råkar varar ute på vandring i närheten och hamnar mitt i alltihopa, samtidigt som han får ihop det med en prostituerad kvinna som spenderar ungefär två tredjedelar av filmen naken. Typ. Det är oerhört mycket mer än så, men skulle ta mig timmar att på ner på pränt så jag lämnar det vid det här vaga lilla försöket. Se hellre filmen och skaffa er en egen uppfattning.

För se den, det tycker jag helt klart att ni ska göra. Detta är en väldigt snyggt filmad liten sak som är knökfylld med välkoreograferade och blodiga fightscener, österländsk magi och vackert naket. Slåss man inte med svärd eller diverse andra vassa redskap så håller man på med konstig magi eller lönnmördar varandra. Vi får även lite ganska snaskigt gorem mestadels i form av några riktigt slibbiga obduktioner när man försöker ta reda på dödsorsaken på några mordoffer. En riktigt härlig Wuxia alltså och en fröjd för ögat och sinnet. Nu ser jag verkligen fram emot att utforska genren lite djupare.

1 kommentar:

Fred Anderson sa...

Aha, inte ens jag uppfattade det där med anden i flaskan-varianten :) Nu hänger jag med lite mer i filmens story!