lördag 12 september 2009

Undead or alive (2007)



Jag förstår faktiskt verkligen inte varför det inte finns mera skräckfilmer i westernmiljöer. Det finns så mycket potential till bra skräck där. Enorma outforskade områden, där vad som helst skulle kunna hända/upptäckas på vägen. The Burrowers var ett fint exempel som kom härom året och gamla Empirefilmen Ghost town var ju helt ok, men annars är det tunnsått. Undead or alive är ett försök att göra en film i genren och helt åt helvete är det faktiskt inte.

Chris Kattan från SNL och James Denton från Desperate housewives spelar två stycken cowboys som är på flykt från en elak sheriff vars pengar de stulit. Samtidigt så har den store Geronimo blivit dödad, men inte innan han hunnit släppa lös The White mans curse. En zombiesmitta alltså. På vägen plockar man upp en kvinnlig släkting till Geronimo som är där för att se snygg ut och lägligt förklara lite saker då och då.

Mer än så behöver jag väl inte säga om filmens handling. Våra hjältar barrikaderar in sig i ett fort med en massa zombier utanför och det pendlar mellan komedi och skräck, med betoning på komedi. Det är väl där det fallerar lite då skämten pendlar mellan urbota tråkiga och helt ok. Lite roligt har man väl, men det hade varit betydligt intressantare med en ren skräckfilm. Filmen är dock riktigt snyggt fotad på en uppenbarligt ganska låg budget och det hela är över innan man ens hinner tänka ordet tråkigt. Det är inte heller överdrivet blodigt, men vi får lite squibs, lite hjärnätande och allt som behövs i en zombiefilm så det får väl anses som godkänt. Inget mästerverk men en trevlig liten film som puttrar på och anländer till ett ganska roligt slut som inte var direkt förväntat. Sevärt, speciellt om genrerna tilltalar dig men lite av en besvikelse från en manusförfattare till South park.

7 kommentarer:

Ninja Dixon sa...

Jag tror western-filmen är helig, speciellt för amerikanarna, att de inte vill "besudla" den som något mer genre-aktigt.

Själv skulle jag väldigt gärna vilja se mer western-skräckisar :)

Jocke Andersson sa...

Jag glömde ju för övrigt Deadbirds... den var ju riktigt bra.

Ninja Dixon sa...

"riktigt bra"? Det var väl dagens överdrift här? ;) Även om inledningen och ett par sekvenser mot slutet var trevliga :)

Jocke Andersson sa...

Nja, där håller jag inte riktigt med dig... jag tyckte om Deadbirds. Ingen perfekt rulle, men en fin och blodig liten sak med sköna demoner :)

MaNi sa...

Så jag såg den idag. Sedan glömde jag att jag hade sett den. Vet inte, men det känns som att en film borde göra ett lite större intryck än så. Ok om det gått ett par dagar eller så, men ett par timmar bara... hmmm. Nåja, jag får skylla på att filmen jag såg efteråt var trevlig, alltså sådär lite mysig trevlig. BBC liksom. "FAQ About Time Travel". Nåja, kobojsarfilmen hade sina stunder, men som sagt skämten var lite, ja, sådär. Nu vankas det billig sci-fi.

Mr_v sa...

Host..harkel...Ravenous? Den får full pott i min bok den...

Jocke Andersson sa...

Mani: Så här i efterhand så har du nog rätt... jag skrev recensionen precis efter att ha sett filmen. Synd på ett sånt roligt koncept bara.

Mr_v: Nu skäms jag lite för att jag glömde den. Ravenous är en riktig höjdare...