söndag 1 juni 2008

Forest of the damned (2005)



Alla vet vi att det som låter bra på papper inte alltid blir lika bra utfört. Forest of the damned är ett perfekt exempel och när jag går igenom vad det var som lockade mig till att se den här filmen så börjar jag känna mig lagom gubbsjuk och pinsam. Filmen handlar om en busslast synnerligen otrevliga och dumma engelska ungdomar som åker ut i skogen för att besöka en plats. Givetvis så åker de vilse och får bensinstopp mitt ute i ingenstans. De ser en postlåda och knatar iväg in i skogen för att hitta huset den tillhör och innan man hinner säga "jävla idioter" så delar de upp sig. Snart så finner de sig jagade av fallna änglar = nakna kvinnor med vassa tänder som vill äta människokött. Hur ska de stendumma idioterna klara sig ur denna situation med hedern och intelligensen i behålla? Gissa två gånger.

Nakenhet är både något vackert och i vårat semireligiösa samhälle något tabubelagt, vilket var det som fick mig att bli intresserad av denna film. Det är något extra känsligt och urgammalt som får just nakenheten hos de fallna änglarna att framstå som något verkligt ont, i och med den inrotade skam som man växt upp med och den känslan kvarstår igenom hela filmen. Ok, jag erkänner. Den enda orsaken till att jag skaffade (ja, jag köpte den till och med) den här filmen var att den innehöll nakna kannibaler, och jag fick precis det. Nakna kannibaler. Nakna kannibaler med fejktänder som inte ens går att använda till att bita med. Filmen innehåller faktiskt en och annan ganska effektiv scen där de fallna änglarna är på jakt, men så fort de anfaller någon så ser man att det enda de kan göra är att gapa. Att filmens karaktärer både är uselt spelade och enligt manuset otrevliga svin gör ju inte direkt saken bättre då man verkligen inte bryr sig det minsta om de ska överleva eller inte. Tom Savini, den gamle specialeffektsmakaren vars squibs vi njutit av mången gång, dyker upp i en roll som jag hoppas han skäms för. Storyn är den gamla vanliga som vi sett tusen gånger tidigare, bara sämre än vanligt. De enda höjdpunkterna är väl bara all naket och då finns det betydligt bättre filmer att se. Visst, de fallna änglarna är väldigt vackra och det är rätt kul att se att man valt kvinnor utan silikonbröst, vilket antagligen beror på att detta är en engelsk film. Jag ville ha nakna kannibaler och det fick jag. Rätt åt mig.

Inga kommentarer: