torsdag 19 juni 2008

Rogue (2007)



Stephen Spielbergs Hajen har mycket att stå till svars för. Den visade att det faktiskt går att göra en rejäl creaturefeature som är både trovärdig och spännande. Det har spottats ut liknande filmer sen dess och det är ingen som ens kommit i närheten av dess storhet. Jag älskar dock genren så det har blivit en hel del som man mer eller mindre plågat sig igenom. Om det är något jag inte trodde skulle existera så är det en riktigt bra, spännande film med en elak krokodil. De få jag sett har involverat antingen usla modeller eller dålig cgi och när jag fick nys om Rogue så hade jag inga direkta förväntningar (ok, Lake Placid var helt ok, men inte direkt läskig). Men när jag snokade runt lite och insåg att den fått rätt bra kritik så blev jag nyfiken och beslutade mig för att se eländet. Det var en bra idé. Rogue är faktiskt en av de bättre monsterfilmerna jag sett på länge.

Rogue handlar kort och gott om en samling turister på en båttur längs en flod i den australiensiska vildmarken. Filmen första halvtimme är helt enkelt en enda lång uppvisning av oerhört vacker natur, samtidigt som vi får lära känna karaktärerna lite. Framåt eftermiddagen när man är precis på väg att vända tillbaka så ser de en lysraket och beger sig längre in i vildmarken för att finna den som är i nöd. De finner resterna av en båt, men ingen överlevande. Innan man kan säga alligator så har båten sprungit läck och turisterna har varit tvugna att ta sig iland på en liten ö mitt i floden. Problemet är nu den stora krokodil vars revir man hamnat på och att det kommer inte att bli speciellt mycket kvar av ön när tidvattnet gjort sitt...

Greg McCleans debutfilm var den fina Wolf Creek som var löst inspirerad på en sann historia där en seriemördare torterade ihjäl backpackers ute i den Australiensiska bushen. Även den filmen hade lite uppvisning av outbacken i början så man får anta att det är hans stil. Det funkar dock riktigt bra, som lugnet före stormen. Rogues inledning ger egentligen ingen som helst försmak för vad som komma skall - inga förvarningar utan helt plötsligt så sitter de i smeten. McLean väljer även att visa så lite som möjligt av krokodilen ända fram till uppgörelsen och även det är ett smart drag, även om det är en mycket välgjord skapelse. McLeans knep är verkligen att vagga in en i falsk säkerhet och sedan bita till - hårt och det är ett mycket smart drag. Den vackra fotot tillsammans med den mycket stämningsfulla musiken gör det hela bara bättre och som grädde på moset så innehåller manuset egentligen inga karaktärer som förstör vilket känns skönt, och att alla är välspelade hjälper bara till. Inte så många klicher alltså, och de som finns är målade med fina penseldrag. Rogue är en rakt igenom solid Creature Feature som jag rekommenderar varmt till alla som gillar sådana, och även till alla som gillar ett spännande vattenäventyr. Mycket bra.

Snuskigt snygga posters förresten

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Men hur är det med avknipsade lemmar och krokodiler som biter sig tag i midjan på folk? :)

Jocke Andersson sa...

Den är inte speciellt blodig faktiskt. Visst, krokodilen biter tag i midjan på folk och lite blod blir det, men det är inte blodigare än Hajen egentligen. Men låt inte det stoppa dig från att se den. :)

Patrick B sa...

Denne filmen var overraskende bra. Jeg syntes ikke at Wolf Creek var noe særlig, så jeg hadde min tvil om Rogue ble noe særlig. Men det var den jo. Effektene var ikke så ille heller. De fleste CGI krokodiller eller store blodtørste dyr funker ikke når det gjelder CGI. Men den så bra ut. Litt merkelig proposjoner av og til, men uten om det, knall.

Har du sett Black Water forresten? Har den liggende, fordi jeg skulle ha den som en mellomfilm til Rogue, men har ikke fått sett den enda.

Jocke Andersson sa...

Patrick: Som Krokodilfilm så är det en av de bästa jag sett, vilket egentligen inte säger så mycket. :)

Jag har inte sett Black Water, men den verkar ha fått rätt dålig kritik överlag.