måndag 16 juni 2008

Lost colony (2007)


I det här inlägget så skrev jag om en film där jag fastnade för handlingen så pass mycket att jag köpte filmen även fast den blivit totalt sågad. Det är alltså den film jag sett nu och tack vare den så har min vrånghet fått sig en liten törn och börjat svikta lite, för Lost Colony aka The Wraiths of Roanoke är en riktigt usel liten film där manuset kanske är ok, men där tråkig regi, dåligt skådespeleri och en alldeles för låg budget hindrar det mesta av underhållningen.

Vad som hände på Roanoke under slutet av 1500-talet är ett litet mysterium som lockar folks intresse än i denna dag. Lite över 100 kolonisatörer från England slog sig ner på den lilla ön utanför vad som är North Carolina. Några år senare var de alla spårlöst försvunna och teorierna är många. Det finns en hel del info på wikipedia men enligt filmens manusförfattare så var det onda andar som låg bakom allt. Så långt gillar jag det, men sen faller allt på så många saker. Här kommer en inte ens komplett lista:

1. Personen som valde att låta de onda andarna vara täckta av ett grönt sken borde få spöstraff. Det hela ser ut som ett Scooby Doo-avsnitt.

2. Jag har aldrig någonsin hört så många usla accenter. Det är till och med pinsamt uselt när ett antal amerikanska och bulgariska skådespelare ska försöka låta som engelsmän.

3. Skådespeleriet. Det hela går hand i hand med accenterna och den enda som klarar sig undan hyfsat är Adrian Paul som gör en ok accent och en ok roll. De övriga är bara överlag dåliga.

4. Kolonin. Man har bemödat sig med att slå upp en bastant trämur omkring, men över 100 kolonisatörer på de ca 4 byggnaderna som finns där?

5. Vid flera tillfällen så undrade jag om detta var en nerklippt miniserie för tv då man fick känslan av att allt våld var nertonat och det kändes även som att man hoppade lite väl mycket i tiden emellanåt. Det skulle nog faktiskt fungera bättre som tv-serie, då man skulle kunna fylla ut scenariot lite mer. Som det är just nu så är det inte speciellt matigt överhuvudtaget.

Det finns mera, men det är onödigt att klamra sig fast vid det. De bulgariska skogarna är rätt ok som substitut för Usa och fotot är ok ibland. Ett visst mått av underhållning existerar väl, men man stör sig tyvärr alldeles för mycket på allt annat. Synd på en sådan rolig story. C-. Nej förresten. D.

Ok, bara därför så ska jag se den andra filmen jag skrev om i mitt tidigare inlägg - Living hell. På ren och skär vrånghet.

Inga kommentarer: