söndag 21 september 2008

Anacondas: Hunt for the Blood Orchid (2004)


Jag måste faktiskt erkänna att jag gillade Anaconda. Det var en välgjord liten äventyrsfilm med underbara miljöer och skönt överspel av Jon Voight som bad guy. Om inte annat så kunde man ju stirra på Jennifer Lopez näsa som inte ser ut så längre, en liten tidskapsel alltså.

Anacondas: Hunt for the Blood Orchid är en mycket lös uppföljare där representanter från ett läkemedelsföretag reser till Borneo (där det egentligen inte finns några anakondor. alls) för att leta reda på blodorkideén, en blomma som misstänks ha speciella egenskaper som skall kunna förlänga medellivslängden för en människa ganska rejält. Eftersom den endast blommar vart sjunde år så är det tidspress inblandat såklart - perfekt för att öka på lite girighet. Väl på plats så är det regnsäsong och den enda som vågar ta dem uppför floden är en snubbe som har den sunkigaste båten av dem alla. Klyschor överallt ja, och det står inte på förrän båten är skrot och mitt inne i en djungel som är knökfull med 10 meter långa, hungriga ormar, och elaka forskare som är villiga att offra allt för att komma åt den plastiga blomman.

Det här är en sån här rulle där samtliga medverkande ser ut som fotomodeller, direkt hämtade från någon amerikansk tv-såpa. Skådespeleriet är väl godkänt, men de har inte mycket att komma med tack vare det trista, klyschiga manuset som telegraferar ut varenda "twist" som är i antåg. Dwight H Little är en hyfsat kompetent regissör och filmen ser bra ut, men tack vare all förutsägbarhet så blir det aldrig speciellt intressant. Specialeffekterna är helt ok, men än så länge dröjer det innan effektmakarna klarar av att rendera verklighetstrogna ormar och så kan jag lika gärna se på någon Scifichanneloriginal. Eftersom filmen är PG13 så betyder det också att filmen är väldigt blodfattig, vilket inte gör saken bättre. Nä, se då hellre om originalet och skippa denna.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag ser fram emot trean, med Hasselhoff! ;)

Jocke Andersson sa...

Jag är väldigt skeptisk, fast om den har lite mer våld än den här blodfattiga sörjan så är jag faktiskt på. :)