söndag 28 september 2008

In the line of duty: The FBI Murders (1988)



Ibland händer det ju att man sitter sent på nattkröken och klickar runt på kanalerna i ren tristess och hittar någon skum film som man aldrig tidigare hört talas om och bara fastnar för. In the line of duty: The FBI murders är just en sådan som jag för 6-7 år sedan hamnade framför mitt i natten och som jag inte kunde slita mig ifrån. Det är en ganska typisk polisfilm som är sådär lagom småintressant, ända tills de sista 15 minuterna som slår luften ur mig in sin rena brutalitet. Några år senare tittar jag på Discovery channels FBI files, som är rekonstruktioner av äkta fall, och märker att jag känner igen handlingen. När jag börjar kolla upp bakgrunden så visar det sig att tv-filmen jag såg är en del i en serie dramatiseringar av äkta fall. Just det här fallet lämnade flera FBI-agenter döda och flera allvarligt skadade och ändrade FBI:s procedurer för hur man hanterar vissa situationer, specifikt att man uppgraderade FBI-agenternas arsenal med betydligt mer kraftfulla vapen.

Vi får följa Miami:s FBIavdelning i jakten på två stycken individer som rånar värdetransporter. För varje rån blir deras tillvägagångssätt allt brutalare och eskalerar till en incident där en av männen avrättar en medvetslös säkerhetsvakt. FBI anar ett mönster och gör allt de kan för att få tag på männen. Samtidigt får vi följa de två brottslingarna, William Russel Matix och Michael Platt, två före detta soldater som inte har något tidigare brottsregister, men som är synnerligen brutala i sin jakt på pengar. Till exempel så mördar de flera människor bara för att kunna använda deras bil vid sina rån. Vid ett sådan tillfälle begår de ett misstag då deras offer överlever och lyckas kräla över en mil genom vildmark med fyra kulor i kroppen och tack vare detta får FBI dem på spåren. Det hela utmynnar i en av de brutalaste scenerna jag sett på länge när brottslingarna efter en biljakt börjar skjuta på agenterna och det blir en veritabel massaker mitt inne i ett bostadsområde där gärningsmännen lyckas döda två agenter och såra 5 allvarligt även fastän de själva är träffade med flera skott. Rena avrättningar. Rough stuff.

Detta är ju fråga om en väldigt typisk amerikansk tv-film från 80talet, vilket innebär mycket skådande in i solnedgången till soft elektronisk musik. Den enda karaktärer vi får lära känna är främst brottslingarna, och de FBIagenter som antingen kommer att dö eller skadas svårast, men tack vare bra skådespel överlag så puttrar allt på i lagom takt. Jag blev speciellt imponerad av David Soul och Michael Gross, som vanligtvis brukar spela roller som vanliga familjemän eller åtminstone någon som står på den "goda" sidan men som här gör sitt yttersta som två personer som verkligen inte har respekt för människoliv. Det är dock filmens sista 15 minuter som gör att filmen bör ses. Det är brutalt, relativt blodigt för att vara en tvfilm och känns som ett slag i magen. Gillar du polisfilmer och brutala thrillers så är detta en film du måste se. Tar man sig bara igenom de ganska standardaktiga första 75 minuterna så får man en sannerligt hård och gottig belöning.

Edit: Här är en wikipediaartikel om händelsen.

4 kommentarer:

Weekend Video sa...

Var finner man denna? David Soul är en av mina hjältar ända sedan Salem´s Lot :D
Talk to me, baby!

Jocke Andersson sa...

61.50 på Axelmusic. :)

http://www.axelmusic.com/productDetails/096009423896

För billigt för att inte slå till ;)

Weekend Video sa...

Kanon!
Nu blir pappa glad igen :D
Tackar för det!

Fred Anderson sa...

Låter riktigt bra, speciellt på grund av skådespelarna. Sedan har jag blivit allt mer förtjust i bortglömda tv-produktioner.