tisdag 9 september 2008

Blue eyes of the broken doll (1973)



Varför känns det som att jag har sett den här filmen förut? Paul Naschy hamnar i ett hus någonstans ute på vischan, och tas om hand om av tre vackra kvinnor som han givetvis lägrar. Samtidigt så börjar det dö folk till höger och vänster och Naschy blir givetvis misstänkt. Varför känner jag igen det? Jo, det är ungefär samma story som i den senare Human beasts. Filmerna är till och med inspelade i samma hus, vilket ökar förvirringen. Men där Human beasts är en skräckthriller med goreinslag så är Blue eyes of the broken doll en lite mer klassisk thriller som hämtat en hel del inspiration från den italienska Giallon. Tyvärr så måste jag säga att Human beasts är den bättre av filmerna då Blue eyes of the broken doll är en rätt förutsägbar och småtråkig film.

Naschy spelar Gilles, en kille som driver runt i Frankrike och överlever på småjobb lite här och var. Han hamnar i en liten by någonstans på landsbygden där han får jobb som alltiallo hos tre systrar, en nymfoman, en som har en protes och en rullstolsbunden. Han har problem med hallucinationer om att han stryper en kvinna varje gång han kommer i närheten av systrarna vilket inte hindrar honom från att lägra två av dem. Samtidigt så börjar någon mörda unga kvinnor i byn och skära ut deras ögon, och misstankarna faller givetvis på Naschy.

*spoilervarning*

Hallå! En rullstolsbunden kvinna i familjen! Ni tittar åt fel håll!

*slut på spoiler*

Handlingen är alltså inget speciellt och även om Carlos Aured är en bra regissör så lyckas han inte riktigt liva upp handlingen, trots bra foto och halvsnygga mordscener. Vi får lite naket och Naschy är ju Naschy, men mer än halva filmen hinner gå innan första mordet och det blir inte ens mycket bättre efter det. Vem som är mördaren är rätt uppenbart det blir aldrig speciellt spännande. En halvputtrig rulle som går att se, men ingen av mina favoriter bland alla spanska 70talsskräckisar.

5 kommentarer:

Weekend Video sa...

Tror jag har satt på denna minst 6 gånger och somnat varenda en av dem!
Hjälp! Vad ska jag göra? Men håller med dig, denna är tråkig som fasiken. och hjälper inte ens Naschy libido upp det så är där ingen räddning för en film. Men den ska ses så är det bara. Har sett den bitvis men ska se den i en tagning så det blir ordentligt gjort. Men Human Beasts är överlägsen denna. Helt rätt!

Fred Anderson sa...

Synd, jag hade verkligen förhoppningar på den här... men men, hittar jag den snorbilligt någon gång så kanske jag köper den för principens skull.

Min Rodan/War of the gargantuas har i alla fall skickats, så det kan jag ser fram emot efter den här dystra filmnyheten.

Jocke Andersson sa...

Filmen får ett litet plus för att det är en väldigt fin dvdutgåva med kommentarspår där Naschy och Aured är sådär lagom pretentiösa om de bakomliggande ideérna bakom filmen... sen så är den ju fin i hyllan. Men annars är den tyvärr rätt trist.

Anonym sa...

Den här är klart märklig. Svajig och lite tramsig. Annars så har den helt rätt förutsättningar; giallo och landsbygd brukar vara en bra kombination. Här har man gjort det så lantligt att man passar på att helt omotiverat skära strupen av en levande gris (höjde knappast betyget för min del). Men, till er som ännu inte sett den och tänker göra det kan jag tipsa om att bita ihop och se klart den då jag tycker att slut-delen är den starkare delen och gav en fin touch på en annars medioker film.

Inte visuellt snyggare, men "A dragonfly for each corpse" är annars en redigt mycket jämnare och bättre Naschy-giallo. Mer av det klassiska slaget och bra rytm om än lågbudget!

Anonym sa...

Naschy, icono del cine fantástico español