måndag 8 september 2008

The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor (2008)




Jag erkänner: Jag gillade de två första mumienrullarna av Stephen Sommers. Det är två stycken fartfyllda Indiana Joneskopior med en skön Brendan Fraser i en roll som passar honom som en handske. Jag tycker till och med att del två håller samma klass som ettan! Nu är del tre här och den blev rätt hårt sågad av kritikerna. Oväntat. Jag kan säga på en gång att den håller inte samma klass som de två första filmerna, men något fiasko är det absolut inte.

Handling? Elak kejsare i Kina återuppstår och vill bli ännu elakare och för detta så måste han hitta Shangri-La. På vägen dit blir det biljakter, yetis, terrakottakrigare och lite zombier. Perfekt. Mer än så behöver man inte veta.

Själva handlingen duger alldeles utmärkt för mig, det är en klassisk äventyrsfilm vi har att göra med, gjord på en rejäl budget och det syns, och ser bra ut. Brendan Fraser är lika skön som vanligt och det är verkligen en fröjd att se Anthony Wong i en större roll som elak general. John Hannah är även med här, även om han är rätt tråkig den här gången. Han är med hela tiden, men känns endast som en mindre karaktär. Jet Li är cool som den elake kejsaren, såväl animerad eller ickeanimerad och Michelle Yeoh är lika vacker som vanligt i rollen som häxan som förbannar kejsaren. Men, och här kommer ett av filmens problem, Rachel Weiss hoppade av, tydligen efter att ha läst manuset, och Maria Bello som hennes ersättare i samma roll funkar inte alls lika bra. hon är absolut ingen dålig skådis, men hon passar inte i den här rollen.
Problem nummer två är regissören. Rob Cohen är en ok regissör men rena äventyrsfilmer är inte hans grej. Himalayascenerna är riktigt bra, men mot slutet så känns det som han tröttnat lite och scenerna där är även en liten upprepning av slutscenerna i de tidigare filmerna.

Men nog om det. Den tredje mumienfilmen är inte lika bra som filmerna innan, men det är fortfarande en stabil film och de 100 minuterna försvinner väldigt snabbt. Riktigt bra underhålling alltså, och för fan, Anthony Wong är ju med. Anthony som runkade i hamburgerkött för att sprida Ebola. Bara det är ju ett stort plus.

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Anthony Wong är faktiskt en väldigt bra anledning att se den här filmen!

Peter sa...

Whoa, jag visste inte att Anthony Wong är med i filmen. Då är det nästan ett måste att se den.

Jay sa...

Visste inte heller att Anthony Wong är med så nu måste även jag se den :)

Han är ju bra i allt som han är med i

Weekend Video sa...

John Hannah är med! Jag måste se den :D