lördag 6 september 2008

Sin City (2005)


Min första tanke efter att ha sett Sin City var: Varför har jag väntat i 3 år? Robert Rodriguez underbara tolkning av Frank Miller hårdkokta serietidningar är den absolut bästa filmversionen av en serietidning som världen skådat hittills. Egentligen så kanske det inte säger så mycket med tanke på vilken smörja som prånglas ut ibland men Sin City står i en klass för sig. Den är snygg, blodig, suveränt agerad och helt enkelt en riktig klassiker.

Sin City är Frank Millers variant av valfri amerikansk storstad, antagligen New York. Han har dock skapat en helt egen värld här, som han kan styra och ställa i bäst han vill. Allt är ställt till sin yttersta spets och karaktärerna är snyggt överdrivna varianter av sånt vi sett tidigare, på ett såpass skönt sätt att man inte kan låta bli att gilla dem, även de som inte är så speciellt trevliga eller mänskliga. Att döda eller dödas är ett sätt att leva här och Rodriguez och Miller illustrerar detta på ett mästerligt sätt i tre episoder som bitvis går in i varandra där tre människor på olika sätt ställs mot Roark, en maktgalen senator. Att gå in på mera detaljer är onödigt, annat än att säga att allt är snuskigt väl ihopsytt och väldigt coolt. Precis så där coolt som Quentin Tarantino skulle vilja ha det i sina filmer, men som han aldrig kommer att komma i närheten av. Stämningen är tät och allt så oerhört snyggt filmat att varje scen blir underbar. Att man sedan filmat nästan allt mot greenscreen och sedan lagt in alla bakgrunder efteråt märks emellanåt, men estetiskt så är det helt oslagbart. Där borde George Lucas ta en titt på hur man borde göra.

Skådespeleriet är ett kapitel för sig. Huvudkaraktärerna spelas av Bruce Willis, Mickey Rourke och Cliwe Owen och de är som klippta och skurna i rollerna. Utöver dem så har vi även Benicio Del Toro, Michael Clarke Duncan, Elijah Wood och en drös med andra bra skådisar som alla gör sitt yttersta i mindre roller. Den enda som kanske inte gör så bra ifrån sig är Jessica Alba. Hon gör iofs en helt ok rollprestation, men i jämförelse med de andra omkring henne så känns det som lågstadieteater.

Mer än så tänker jag inte säga. En helt suverän film alltså. Se den.

5 kommentarer:

Repoman sa...

Jag har bara sett den i svartvitt (och lite rött), måste vara nåt fel med min dvd eller nåt.

Fred Anderson sa...

Till och med jag såg den relativt snabbt! Bra rulle. Wood är min favorit. Scenen när han sitter där, med kapade lemmar, och bara stirrar är en favorit.

Jocke Andersson sa...

Henke: Du har en typ 5:e generationens piratkopia. Är du säker på att det inte är VHS du har?

Fred: Fin scen det. Hela filmen är fylld med coola scener, tror inte jag kan välja någon favorit. :)

Repoman sa...

CDi för fan! Framtidsformatet framför andra! =)

Sin City är en av mina absoluta favvorullar, färg eller inte.

Legchopper sa...

Du är en dålig människa som väntat så länge!