måndag 27 juli 2009

Leviathan (1989)




Ett intressant återkommande tema som dyker upp mer eller mindre varje år är de kluster av filmer med samma tema från olika bolag. Armageddon/Deep impact är ett exempel, A bugs life/Antz ett annat. 1988-1989 var temat undervattensfilmer där James Camerons The Abyss var ledande, medan några mindre bolag släppte sina varianter. Deep star six, The Rift/Endless Descent och Roger Cormans Lords of the deep t ex. Sen har vi den film jag tänkte recensera nu, George P Cosmatos Leviathan.

Leviathan är i grund och botten en ren Alienklon som tyvärr misslyckas nästan totalt av flera anledningar. Den har oerhört bra förutsättningar:

1. George P Cosmatos, en kompetent regissör som först och främst är bra på actionfilm, men som även gjort bra skräckfilm tidigare. Jag misstänker dock att filmen klippts ner rejält då det känns som att det saknas scener, samt att man får intrycket av att det meckats efterhand. Klippningen är även den inte speciellt bra, den ger ett aningen slarvigt intryck.

2. Ron Cobbs design. Det är väl egentligen det enda jag inte kan klaga på, då den är skönt klaustrofobisk och känns realistisk och levande, men man har helt enkelt inte använt den på bästa sätt.

3. Skådespeleriet. Klart godkänt, med bra namn som Peter Weller, Ernie Hudson, Daniel Stern och Hector Elizondo. Problemet där ligger istället med:

4. Manuset. En fullkomligt klyschfest som inte har någonting eget att komma med. Det borde ju kunna fungera ändå, men där faller det på den rätt pinsamma dialogen. Man får inte heller intrycket av karaktärerna är en ihopsvetsad trupp som levt tillsammans på havets botten i tre månader.

5. Specialeffekterna. Stan Winston som gör ett The thing influerat fiskmonster. Borde inte kunna bli fel det heller och monstret är faktiskt ganska coolt, men tyvärr så känns det aldrig som något annat än just en specialeffekt som är aningen stel och klumpig.

Nä, det här är faktiskt den sämsta av undervattensepoken sent 80tal. Den är inte genomusel, bara väldigt förutsägbar och även om man har haft några roliga ideér så misslyckas man totalt med att utnyttja dem. En ok monsterfilm som skulle ha kunnat vara så mycekt bättre.

Har du inte sett den förut så finns det betydligt sämre monsterfilmer därute. Den duger. Men se hellre Juan Piquer Simons lågbudgetmonsterfest The Rift istället, eller varför inte Deep Star six?

9 kommentarer:

Mr_v sa...

Åh, jag som inte har sett den här och trodde jag hade ett litet guldkorn sparat till nån regnig dag, haha. Har i och för sig inte sett Deep Star Six heller (vad jag kan minnas), så får väl längta efter den istället.
Tack för recen!

Magnus Wersen sa...

Jag måste erkänna att jag såg Leviathan tre gånger den veckan den visades på bio i Göteborg. Tycker faktiskt att den är kraftigt mycket bättre ån Deepstar Six, men det kan ju ha att göra med min ohälsosamma fascination för Meg Foster. The Rift slår den dock inte...

mamoulian sa...

Håller med dig om filmtipsen där istället för Leviathan... Lev. är en okej rulle, men inte mer... Minns när jag såg den första gången att jag äcklades åt monstret, men det var väl före min riktiga filmidentitetsutveckling... ;-)

Weekend Video sa...

Så värst bra är inte The rift att den slår både Leviathan OCH Deepstar Six. Där går trots allt gränsen!

Om jag minns rätt så kommer först Deep Rising, Deepstar Six sedan Leviathan och efter den några valfria och sen kan vi stoppa in The Rift, tror jag...

Tobias Thuresson sa...

Måhända är jag färgad av barndomsminnen men jag älskar verkligen denna. Såg den jämt förr och blev överlycklig när jag kunde roffa åt mig dvd:n. Men rent objektivt är den ju inte "bra"-bra även om den håller mer än väl för mången omtitt imo. The Rift låter intressant dock.

Jocke Andersson sa...

Nu tror jag iofs att det är inte själva filmen alla minns så väl från sin ungdom. Jag misstänker att det är Amanda Pays....... ;)

Anders sa...

Shit, har inte sett Leviathan på år och dar. Kul att du skrev om den!

Jocke Andersson sa...

Alltså, jag hade för mig att Leviathan floppade när den kom på bio, men med tanke på hur många kommentarer jag fått här just ang den så undrar jag om den inte faktiskt gick rätt bra. :)

Fred Anderson sa...

Ja, nu får det vara slut på gnället om Leviathan ;) Och jag ser den inte för Amanda...vem det nu är!

Det jag reagerade på var att den rippade flera scener från The Thing rakt av, utan några ursäkter. Det var kul! Önskar att den hade lite mer gore också!