fredag 17 juli 2009

Salem's lot (2004)


Ok, det här blir en kortis. Handling, Kings klassiska bok Salem's Lot. Vampyrer i en småstad. Denna gång inspelad i Australien av någon anledning vilket fungerar helt ok även om det dyker upp lite halvskumma amerikanska accenter ibland. Vissa av skådisarna känner man igen från Mad Max filmerna och den gamla tv-serien Doktorn kan komma men de flesta gör ett bra jobb så det är aldrig något problem. Jag tänkte dock mest låta den här recensionen handla om skillnaderna mellan den här och 1979 års version av som då gjordes av Tobe Hooper.

Först och främst så måste jag säga att jag föredrar den gamla versionen. Knappt. Även om den nya versionen är mer trogen Kings roman så hade Hoopers variant en skönare stämning. Baserat på min flickvän så hade även den gamla versionen ett högre antal "hoppa till" scener, där 2004 års versions största skrämselscen var en brödrost som hoppade till på rätt ställe. Är du dock en stor fan av vampyrskräck så är det nog 2004 som gäller. Jag måste också säga att jag föredrog Reggie Nalders tysta, Nosferatuplagierade vampyr framför Rutger Hauers ganska pratglada Barlow även om Hauer gör ett mycket bra jobb och det är nästan skamligt över hur lite han egentligen är med. Donald Sutherland vs James Mason är närmast ett skämt. Sutherland beter sig som någon sorts seriefigur där Masons karaktär verkligen kändes som en uråldrig psykopat. Men skådespeleriet är annars väldigt bra, där Rob Lowe gör riktigt bra ifrån sig i huvudrollen och namn som James Cromwell och Andre Braugher gör ju inte saken sämre. Den senaste versionen är till och med bitvis ganska blodig för en tv-serie och det är ju bara ett plus. I slutändan så vill jag säga att detta är en bra version av Kings roman, antagligen den bästa för Kings fans och även om jag föredrar originalversionen så rekommenderar jag denna varmt.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Donald gör inte sin bästa roll i den här, nä, det kan man inte påstå :) Han har någon ganska illa anpassad fat-suit också som stör mig :)

Weekend Video sa...

Bra skrivet!

Hauer är för snacksalig och Sutherland ser mer ut som en mysfarbror med boktips i rockärmen men lik förbannat en riktigt bra film.