fredag 17 juli 2009

Satans Blood (1978)



Vad ska man säga om det här spektaklet då? Jag älskar verkligen spansk 70talsskräckfilm som tog fart på 70talet efter att ha fått leva ganska hårt under Francos censur. Det östes ut en massa härligt gammaldags cool film, knökfulla med blod och naket. Istället för att censurera filmer så gav man de grövsta benämningen S, alltså filmer med stora mängder sex, våld och sadism. Satans Blood var en av de första filmerna som fick ett S, vilket fick mig att verkligen se fram emot att se filmen.

Nu ska vi fokusera på ordet besvikelse.

Det stora problemet med Satans Blood är att den helt enkelt inte är speciellt underhållande. Det börjar väldigt lovande med en kort sekvens där en naken kvinna blir skändad och offrad av några skäggiga satanister. Sedan går det bara utför... Ett ungt par ute efter att ha lite roligt stöter på ett annat par som påstår att de båda männen har gått i samma klass för en massa år sedan. Något med detaljerna stämmer inte riktigt, men de följer hur som med dem till ett hus mitt ute i ingenstans. Nu börjar en natt med mord, satanistiska orgier och konstiga skäggiga gubbar som tycker om pentagram.

Först och främst så är det manuset som inte har några som helst ambitioner att vara sammanhängande. Karaktärerna beter sig som idioter hela tiden där min "favoritscen" är när paret försöker fly men kommer på sina värdar att ha en liten orgie varpå man helt enkelt joinar dem för lite knulla mitt i ett pentagram. Det mest intressanta med all denna dekadens är att hjältinnan är gravid i fjärde månaden men röka och dricka sprit är alldeles ok. 70talet va? Nåja, det är mycket naket i alla fall och filmen är förhållandevis välfilmad för att vara en rulle där man uppenbarligen fokuserat mest på mutta och tuttar. Mot slutet kommer lite våld men det är redan försent då, man har helt enkelt tröttnat. En halvmedioker exploitationrulle alltså, eller var jag bara sur för att Paul Naschy inte var med?

3 kommentarer:

Weekend Video sa...

Svaret på varför en spansk film skulle råka vara dålig av någon konstig anledning? Naschy är INTE med! :D

Genialiskt!

Ninja Dixon sa...

Ja, det låter verkligen inte lovande! Har varit sugen på den länge, men jag kräver lite av en film ändå. Vad som helst går inte.

Kanske om jag hittar den riktigt billigt någonstans...

mamoulian sa...

Jag tycker den var helt okej, kanske inte en av de absoluta favoriterna bland mina Mondo Macabro... men inte så dålig ändå... Kanske är det just Naschy som handikappar många andra filmer - han kan ju inte vara med alla filmer... och ändå är de bra utan honom ;-)