onsdag 2 april 2008

Att handla dvdfilmer

Jag har en relativt stor dvdsamling på någonstans mellan 900 och 1000 filmer, men något jag är totalt ointresserad av egentligen är att ha det fetaste ljudet och den skarpaste bilden. Visst, jag vill givetvis ha så bra bild och ljud som möjligt men om man bor i lägenhet så tycker jag inte att det är någon ide att ha det värsta ljudet som existerar då det alltid finns någon granne som skulle kunna klaga. Jag nöjer mig alldeles utmärkt med en 32 tums widescreen tv faktiskt. Det som jag däremot verkligen brinner för är extramaterial. Jag blir löjligt lycklig när jag ser att utgåvan av någon obskyr zombiefilm från 80talet har en intervju med regissören eller killen bakom makeupeffekterna. De senaste exemplen på detta är AWE:s utgåvor av Zombie flesheaters och Zombie holocaust, två filmer som jag redan har i flera fina utgåvor sen tidigare, men AWE hade lyckats rota fram Rosario Prestopino, lärling till Gianetto De Rossi, en legendarisk make-up artist. Där har jag absolut inga problem att lägga ut ännu mer pengar på filmer som jag redan köpt ett par gånger tidigare. Ett annat exempel är den senaste Evil dead boxen - the ultimate edition bla bla - som har flera timmar nytt material med de kvinnliga skådespelarna från filmen - The girls of Evil dead.
Sen så är det ju fråga om vad för typ av extramaterial det skall vara. Bakom kulisserna som spelades in samtidigt som filmen går för det mesta fetbort då det brukar vara rent rövslickeri: "Han är den bästa regissör jag någonsin har träffat, han är sååå bra, hon är så vacker, blablabla!" Nä, jag vill ha informativa kommentarspår där personerna verkligen är med och har kul. Bortklippta scener fungerar alltid, även om det för det mesta finns en verklig orsak till att de togs bort. Min absolut största favorit är dock retrospektiva dokumentärer där man efter si och så många år samlat ihop så många som möjligt som var med i filmen och intervjuat dem.

Men DTS och all sån skit? Nää. Vad ska jag med det till? Alla filmer jag köper har ju ändå bara 2kanaligt monoljud eller dåligt mixat dolby digital. En annan gång

3 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag håller med dig fullt ut faktiskt. Jag har heller ingen anläggning att skryta med och filmerna jag ser får oftast ingen användning av en massa feta mixar ;)

Kan inte utesluta att det är något jag köper i framtiden, men jag har inte bråttom.

Jag tycker oftast material på nya filmer är ganska trist. På äldre filmer är det oftast så vansinniga historier runt skapandet, speciellt lågbudgetfilmer från sjuttio- och åttiotalet.

Jocke Andersson sa...

Det roligaste som finns är ju när de rotat fram någon kille som har jobbat som mäklare i 25 år bara för att han hade en kort karriär som exploitationproducent på 70talet eller liknande. De personerna brukar ju vara uppriktigt glada över att någon kommer ihåg dem och verkligen vill höra deras historier. Vem fan vill se på 45 minuter hur någon på ILM berättar hur de animerade ett flygplan? :)

Fred Anderson sa...

Dessutom verkar dom oftast ha ganska stor distans till sina gamla filmer och är mer ärliga :)