söndag 13 april 2008

The Ferryman (2007)


Ibland så sitter man på kvällen och slösurfar runt lite på nätet, gärna för att hitta filmer man inte hört talas om tidigare. The Ferryman är en Nya zeeländsk sådan som dök upp under en sådan internetrundtur och när jag började snoka runt lite så visade det sig att den varit på väg att få biopremiär i Usa, men dumpades direkt på dvd istället, vilket var nog för mig att bli intresserad. Nu krävs det dock en intressant story och några intressanta recensioner för att jag ska gå så långt som att inhandla den och det hade den faktiskt också. När filmen börjar så befinner vi oss på en båt mitt ute i havet någonstans. Två män slåss samtidigt som kraftiga vågor håller på att förvandla båten till spillror. Den ene av dem kräver att bli tagen till land, medan den andre, spelad av John Rhys-Davies kämpar för sitt liv. Det slutar med att Rhys-Davies karaktär får en mystisk dolk i halsen, varpå något mystiskt händer. Rhsy-Davies karaktär drar ut dolken ur sin hals utan att det ens finns ett sår kvar och han sårar den andre mannen svårt genom att skjuta honom med ett harpungevär. Han avslutar det hela genom att stycka mannen levande, skrikandes något om betalning och han fortsätter med att kasta delarna i havet. Nu hoppar vi raskt till en helt annorlunda situation där tre par förbereder att borda en segelyacht för att lyxa sig över havet från Nya Zeeland till Fiji. Semestern börjar bra, tills de finner en trasig båt i en plötslig dimma och plockar ombord en svårt skadad John Rhys-Davies. Det visar sig att den mystiska dolken som han har med sig är ett verktyg för att lura döden. När han hugger någon med den så byter kropparna personligheter och detta är något som använts genom många år för att hindra The Ferryman från att ta med honom tills dödsriket. Det hela utmynnar i en ganska blodig situation som faktiskt påminner lite om en övernaturlig variant av Phillip Noyces fina thriller Dead calm aka Lugnt vatten.
Egentligen så fungerar filmen faktiskt riktigt bra rakt igenom, åtminstone till slutet vilket jag kommer till lite senare. Vi bjuds på bra skådespeleri och det är riktigt kul att se John Rhys-Davies spela flera karaktärer. Flera av de andra skådespelarna får även de spela olika roller i och med hela historien med den kroppsbytande dolken och de sköter alla det riktigt bra. Filmens regi och foto är klanderfritt och det är ganska blodigt, utan att vara speciellt grafiskt. Jag bör dock varna alla djurvänner för några rätt obehagliga scener som involverar kaptenens hund. Vad som absolut inte fungerar däremot är som jag nämnde just slutet. Det är inte så att det egentligen är ett dåligt slut, men det involverar just titelkaraktären. Jag tror inte jag spoilar speciellt mycket genom att säga att The Ferryman dyker upp i slutet och att detta händer är helt ok inom handlingens ramar. Däremot så förstår jag verkligen inte varför (och det här är nog faktiskt en liten spoiler så hoppa ner några rader om du verkligen tänker se filmen) man valt att:

SPOILER



låta denna karaktär se ut som Freddy Krugers tvillingbror i en kåpa. Det ser helt enkelt skitlöjligt ut. Det förstörde åtminstone filmen för mig. När något kommer från dödsriket för att hämta en så förväntar jag mig något betydligt läskigare.


SLUT PÅ SPOILER.

Utöver detta så är det en tät, övernaturlig thriller som helt klart är inspirerad av Dead Calm, men som står på egna, relativt brutala ben.

Inga kommentarer: