söndag 6 april 2008

Outpost (2007)


Någonstans i resterna av något litet östeuropeiskt land möts två män. Den ene en legosoldat med en prislapp på sitt team och den andre en man som vill betala för att komma till en plats. Snart befinner vi oss mitt inne i en krigszon och målet visar sig vara en gammal nazistbunker där konstiga experiment pågick i slutet av andra världskriget. Snart börjar någonting plocka soldaterna en efter en, och svaret hittar man 60 år tillbaka tiden...

Det var ta mig fan dags att någon hade den goda smaken att göra en ny nazistzombiefilm! Ok, egentligen så är det mer nazistspöken vi har att göra med här, men de uppför sig som zombier bitvis och det finns en utomordentligt skön scen mot slutet av filmen där elakingarna avancerar mot bunkerns ingång utan att bli skadade av vare sig minor eller kulor. Estetiskt sett så är detta de absolut coolaste och elakaste bad guys jag sett på länge. Nazistzombiespöken är stora som hus, bär ssuniformer och dödar helst med kniv eller genom att banka in patronhylsor i ögon och knän på sina offer. Filmen är för övrigt mycket bra filmad och fotad och man suger ur allt man kan ur de trånga korridorerna i bunkern och kullarna omkring bunkerns ingång. Det hela är dock frågan om en övernaturlig fiende, så om man förväntar sig en regelrätt zombiefilm så blir man besviken men det fungerar alldeles utmärkt i formen som den är nu, även om det är rätt klyschigt när det gäller karaktärer och deras motivationer överlag. Filmen är betydligt närmare The Bunker än Shock waves om jag säger så. Storyn kanske inte har så mycket nytt att komma med men den är utförd och filmad med stake och det räcker för mig. Rekommenderas varmt.

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jepp, den här har jag velat se sedan jag hörde talas om den!

Det var visst tänkt att Neil Marshall skulle ha regisserat först, men han gjorde det kloka valet att göra postapokalypsaction istället. Han har nog fått nog av "grupp-med-människor-instängda-nånstans-och-blir-attackerade-av-monster"-temat :)

Jocke Andersson sa...

Den hade iofs passat honom som en smäck.. men det blev en bra film som det är. Nazzarna är riktigt hårda må jag säga... Manuset är lite tråkigt men den vinner på det visuella

Fred Anderson sa...

Du skriver att nazzarna är stora? Hur stora då?

Jocke Andersson sa...

Inte enorma, utan långa, biffiga, utan att se ut som bodybuilders. Lite mer respektingivande liksom. Det är något extra elakt med en massa odöda ss-soldater som kastar sig över någon och hackar honom i småbitar med knivar... :)