söndag 6 april 2008

House of the dead 2: Dead aim (2005)


Ok, vem är dummast? Jag, som betalar pengar för en uppföljare till en av Uwe Bolls sämsta filmer (vilket säger en hel del) eller filmmakarna för att de gör en uppföljare? Såhär några dagar efteråt så är jag lite osäker. Det är absolut inte fråga om en speciellt bra film, men man märker att filmmakarna har åtminstone haft roligt när de gjorde den.

Filmen börjar med en liten cameo av Sid haig som galen professor på en college, som har en vision om att han ska kunna väcka de döda åter till livet. Eftersom han är portad från bårhuset efter att ha stulit kroppar så tar han den näst bästa vägen - han kör på en ung kvinna och tar med henne till sitt lab. Man hinner inte säga Re-animator förrän det nakna liket är uppe och börjar tugga på folk såklart. 29 dagar senare (tihi) så är det fråga om en regelrätt epidemi och in kommer AMC, en organisation vars enda mål är att stoppa alla zombier. De beger sig in i skolans övergivna (nja) korridorer för att hitta ursprungszombien i hopp om att utvinna ett botemedel och ni förstår själva vad kommer att hända.

Först och främst så känns inte filmen som om den skulle vara gjord 2005, utan mer 1985. Det är tuttar och collegeklyschor överallt, vilken jag antar ökar underhållningsvärdet lite. Att filmen är bättre än House of the dead är det ingen tvekan om, även om det fortfarande egentligen inte är fråga om en bra film. Det finns så mycket fel och roligt att titta på att det är svårt att inte bli underhållen. Blod som försvinner från personers ansikten i olika vinklar, de minst soldataktiga special forces jag sett sedan Rambo och massor med manusbitar som inte riktigt klickar. Men, det är fortfarande gjort med lite humor och det blir inte totalt värdelöst. Vad som däremot är tråkigt är att då detta är en Scifi channel original film så är den rätt blodfattig. Lite squibs, någon skalle som säger poff och lite annat smått och gott. En kompetent filmad zombiefilm som inte är speciellt bra men hästlängder ovanför mycket direct to dvd som kommit de senaste åren.

Betyg: Funkar.

8 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Som du skriver, den fungerar. Men jag gillar faktiskt första filmen också *skäms*.

Håller precis på att tittar på Uwes senaste biosläppta film, "In the name of the king", vilket är en förvånansvärt bra äventyrsfilm med hyfsat med action.

Men jag är väl kanske skadad som föredrar den före Lord of the rings.

Jocke Andersson sa...

Jag ville gilla House of the dead, men lyckades inte alls. :)

Fred Anderson sa...

Fast det är svårt att tycka illa om den hysteriskt långa och överdrivna zombiemassakern utanför huset :)

För mig är det höjdpunkten i alla fall.

Jocke Andersson sa...

Den har jag nog förträngt... det enda jag egentligen kommer ihåg av den var att jag blev besviken för att det var för lite blod. :)

Fred Anderson sa...

Men har du sett Bloodrayne Unrated? Riktigt, riktigt blodig!

Jocke Andersson sa...

Jodå, jag har unrated dvdn. Fast sååå blodig var den väl inte. Hade förväntat mig mer. :)

Fred Anderson sa...

Men vadå, när folk får ett svärd i sig så sprutar det blod, svärd rakt i ansikten, folk som delas mitt itu, tarmar som hackas sönder, huvudkrossningar, osv osv. Den är ju rejält blodig!

Du måste ha sett den i sömnen eller nåt ;)

Jocke Andersson sa...

Jag förväntade mig mer, speciellt när Olaf Ittenbach var inblandad i makeupeffekterna.. Jag har väl kanske lite högre krav på gore nuförtiden... :)