tisdag 29 april 2008

Larva (2005)


Scifichannel originals är en "genre" som jag har väldigt svårt för. Orsakerna till detta är flera. Det brukar vara frågan om rejält klichefyllda filmer med dåliga specialeffekter där man hyrt in någon av de mindre talangfulla Baldwinbröderna. Egentligen så borde jag uppskatta det mer då de i de flesta fallen är frågan om monsterfilmer, en genre som jag älskar, men jag är av den gamla skolan som föredrar taskiga animatroniska bestar iställt för halvdana cgiormar. Men då och då händer det på att jag slår på en dylik rulle, och döm till min stora förvåning när jag efter att ha sett en halvtimme fann mig grymt underhållen. Tyvärr så höll det inte helt ut, men det var en annorlunda upplevelse.

Larva handlar om den lilla småstaden Host som precis fått en ny veterinär med tungt bagage. Dr Eli Rudkus hittar problem direkt, då en parasit som är relativt vanlig i djur plötsligt börjar uppföra sig udda. Rättare sagt, den har fått smak för blod. Rudkus misstänker att det har att göra med det lokala företaget som tagit fram en speciellt smaskig typ av biff och att själva problemet ligger i superfodret som företaget ger bort gratis till de lokala bönderna. Givetvis så resulterar detta i att hela byn snart är ett enda stort smörgåsbord för parasiterna som nu vuxit sig stora som hundar. Poängtera nu stadens namn. *fniss*

Den första halvtimmen av Larva är faktiskt riktigt bra. Filmen är snyggt fotograferad, regin är kompetent och de flesta skådespelarna gör ett riktigt bra jobb, även om Rod Stewarts exfru Rachel Hunters accent varierar rätt kraftigt mellan amerikansk och nya zeeländsk från scen till scen. Det är även riktigt kul att se en av mina favoriter William Forsythe i en roll som butter bonde där han faktiskt får spela en karaktär som inte är ett jävla svin, även om detta är vad han egentligen gör bäst. Note to self: Varför äger du inte Extreme prejudice?!
Specialeffekterna är även de riktigt bra, med förvånansvärt bra cgi och även en del fina effekter där parasiterna klättrar ur människokroppar a la Alien. Problemet med filmen är dock att efter den stämningsfulla början så degenerar allt till den vanliga gamla monsterfilmssoppan med det elaka företaget, ingen som tror på hjälten och givetvis en final i kloakerna. Det som började så bra... Någon dålig film är det absolut inte utan en helt klart sjysst liten monsterfilm som hade potential att bli något bättre men som fick en sten i skon efter några kilometer.

Inga kommentarer: