söndag 5 oktober 2008

Dead and Breakfast (2004)




Härom dagen satt jag och surfade runt på Youtube efter gorescener (det gör vi väl alla? Erkänn nu) och hittade ett klipp med diverse smaskiga scener varav ett helt gäng jag aldrig sett förut, specifikt några rejäla headexplosions. Ingen av klippen var namngivna men en film dök upp i infon som jag antog de kunde komma ifrån - Dead and Breakfast, en skum liten zombiefilm som jag ignorerat mest pga en rätt tråkig story och ett gräsligt dvdomslag (jag vet...). Jag kollade genast upp filmen och hittade den väldigt billigt på dvd så jag var ju tvungen att köpa den. Nu visade det sig att gorescenerna jag var ute efter givetvis inte kom från den filmen. Såklart. Fast å andra sidan så innehåller Dead and Breakfast en hel del annat roligt gore och ett hyfsat manus så helt åt h-e var det inte.

Har ni hört det här förut? Ett antal överåriga ungdomar är på väg i en buss till en väns bröllop, men på vägen dit kör de vilse. De tvingas stanna till i en liten stad mitt ute i ingenstans för att tillbringa natten innan de kan åka vidare. De tar in på ett litet Bed & Breakfast drivet av en äldre herre, spelad av ingen annan än David Carradine, vilket borde få dem att lägga benen på ryggen. Snart hittar de kocken i köket med halsen avskuren och blir anklagade för mordet. David Carradines karaktär dör sedan av en hjärtattack och det är då helvetet bryter löst. Det visar sig att han ägde en speciell liten låda som om man stoppar en bit av någon, blod, hår etc i den så förvandlas denne till en zombie och nu börjar blodorgien. Redneckzombier får man aldrig för lite av.

Detta är först och främst en komedi, vilket fungerar. Ibland. Humorn pendlar melan usel och ganska rolig och det som fungerar bäst är den countrysångare som dyker upp lite då och då och förklarar historien med en liten sång, även efter att han blivit en zombie själv. Redneckhumorn i sig gör att det flyter på med ett litet smil på läpparna och när gorefesten börjar så är det svårt att inte förbli underhållen resten av filmen. Skådespelarna verkar vara med på skämtet och det dyker faktiskt upp ett par kända namn lite här och var som t ex Jeremy Sisto som vi bla sett i Six feet under (den psykopatiske brodern som skar loss sin tatuering och ville göra likadant med systerns) och Wrong Turn, Anthony Perkins son har rollen som huvudzombien samt Portia De Rossi från Alley McBeal. Något mästerverk till manus är det dock verkligen inte fråga om, men det fyller sin funktion och själva ideén om den lilla voodoolådan är faktiskt ett plus. Regin är väldigt hindrad av en uppenbart låg budget, men Matthew Leutwyler gör så gott han kan och det är alltid snyggt och underhållande. Men, nu kommer vi till det viktigaste. Blodet. Det finns det verkligen gott om. Sönderskjutna skallar, diverse offer som spetsas på vassa tillhyggen och en motorsåg som används flitigt. Det är egentligen bara gorehounds jag kan rekommendera den här filmen till, men för dessa blir det 85 sköna minuter.

En sak slog mig dock, som någon därute kanske kan svara på. Jag köpte Englandsutgåvan, men det finns även en unratedutgåva i Usa. Är den värd att inhandla? Vilken version gavs ut i england?

Här är youtubeklippet jag tittade på. Om någon kan identifiera de rätt slabbiga headsplats som dyker upp runt 6.20 så vore jag väldigt glad. Kan det vara Cradle of fear månne?

7 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Hmm, jag är lite tveksam faktiskt. Men det är nog något jag skulle kunna köpa om jag hittade den riktigt, riktigt billigt :)

Jocke Andersson sa...

Fyra och en halv evvro från Play. Det var vad jag betalade för den och det var den definitivt värd. :)

Fred Anderson sa...

Ja.... iofs. Det är inte mycket :)

Jocke Andersson sa...

Du känner inte igen scenerna i klippet, runt 6.20?

Fred Anderson sa...

Nä, inget jag känner till, fast det såg trevligt ut :) Skulle vilja ha en lista på allt som visas i det där klippet, då det var en del filmer jag skulle vilja se dock.

Fred Anderson sa...

Fast iofs skriver han i alla fall vilken filmer klippen kommer ifrån:

"Braindead, Evil Dead, Cradle of Fear, Garden of Love, Chain Reaction, Premutos - The fallen Angel, 2001 Maniacs, From Dusk Till Dawn, Slither, Woodoo, Hotel Zombie, Land of the Dead, Dawn of the Dead Remake, Bordello of Blood, Demon Knight, Freddy vs. Jason, Undead, The Descent, Story of Ricky"

Slog mig att jag måste köpa Bordello of blood och Demon knight. Finns väl billigt på dvd har jag för mig.

Jocke Andersson sa...

Jo, men inte direkt i någon ordning. Det måste vara Cradle of fear eller Garden of love... och jag har för mig att Garden of love är någon Olaf Ittenbach rulle... får väl skaffa båda två då... :)