söndag 21 december 2008

Dead Space: Downfall (2008)



På Halloween i år släpptes spelet Dead Space på Xbox360, PS3 och PC. I grund och botten ett väldigt klyschigt spel med story och spelmekanik stulen nästan rakt av från tidigare spel som System Shock 2 och Alienfilmerna men välgjort och spännande som bara den. Ett rymdskepp anländer till en avlägsen koloni där man hittat en uråldrig artifakt och man finner ett rymdskepp i omloppsbana knökfullt med elaka mutanter. Det gamla vanliga. Det roliga (vissa kanske skulle kalla det för ren och skär kommersialism) är hur man valt att berätta storyn. Samtidigt som man började göra reklam för spelet så släpptes en serietidning i sex delar som förklarar vad som hände nere på planeten när artifakten grävdes upp. Dead Space: Downfall är en animerad film som släpptes ungefär samtidigt som spelet och som förklarar vad som hände ombord på det skepp som kom för att hämta artifakten, där själva spelet utspelar sig. Ett lite annorlunda koncept som fungerar ganska bra.

Serietidningen är välskriven och spännande och fungerar alldeles utmärkt som introduktion till spelet, men filmen är den svaga länken i Dead Space. Den har fortfarande ett kompetent manus, men svagheten ligger i de inte alltför heta animationerna som hamnar någonstans mellan Aeon Flux och anime av det billigare slaget. Det är dock väldigt svårt att inte bli underhållen i de raska 74 minuter av blodorgier som Dead Space: Downfall är. Tack vare kompetent röstskådespeleri (t ex Bruce Boxleitner och diverse andra röstproffs som Jim Cummings) och den roliga storyn så kan jag nog rekommendera filmen, främst till de som gillar spelet men även till oss som kan tänka oss att se en animerad variant av Aliens. Klart godkänt alltså.

Inga kommentarer: