måndag 1 december 2008

Race with the devil (1975)


Man ska inte semestra i Januari. Varför?

1. Det är kallt.
2. Kallt.
3. Mycket satanister i skogarna då, antagligen för att det inte är några campare ute som kan störa deras offerritualer.

Peter Fonda och Warren Oates spelar två goda vänner som tillsammans med sina fruar får för sig att de ska ta en långsemester och åka en långtur genom Usa i sin lyxutrustade husbil (Den har mikrovågnsugn. Whoa...). Eftersom det är mycket roligare att stanna till mitt i ingenstans i Texas så gör de precis det och det är då de får syn på något märkligt mitt i natten. Det ser helt enkelt ut som en orgie runt ett bål men när det visar sig vara satanister som offrar en naken kvinna så blir det inte lika roligt. De flyr från platsen med satanisterna hack i hälarna men lyckas ta sig därifrån och in till närmaste småstad där de rapporterar allt till sheriffen. Sheriffen följer med dem ut till platsen där allt skedde men det enda beviset de kan hitta verkar vara blodet från en död hund. Våra hjältar smyger dock med sig lite av blodet i förhoppningen att testa det hos polisen i en större stad, ifall det nu är människoblod. Men när de ska bege sig därifrån hittar de en lapp som någon satt fast i bakrutan som varnar dem för att rota alltför djupt i detta, tillsammans med konstiga tecken från vad som tydligen är ett häxalfabet. De fortsätter sin resa men tycker att folk uppför sig konstigt omkring dem och när ena parets hund hittas dödad på en camping och ingen sett något så börjar man ana att nu börjar det bli farligt. Det blir inte bättre av att någon gömt levande skallerormar i husbilen. Nu börjar kampen för att överleva....

Det är svårt att tycka illa om en sån här film. En blandning av ockult skräck, konspirationsthriller och bilaction. Jack Starett, van vid exploitation då några av hans tidigare rullar är såna sköna actionrökare som Cleopatra Jones och Slaughter, var ett bra andraval som regissör då den förste fick kicken och man har fångat de fina ödemarkerna i Texas mycket väl. Filmen kanske inte riktigt uppbådar den stämning som de oerhört snygga förtexterna utlovar, men det är fortfarande mycket god underhållning. Warren Oates och Peter Fonda är mycket trovärdiga som bästa vänner (på extramaterialet på dvdutgåvan så berättar Peter Fonda att alla tog det hela som en betald semester) och Loretta Swit och Lara Parker gör sitt bästa i roller som bara kräver att de ska skrika och koka kaffe åt sina män. Mot slutet av filmen så förvandlas det hela till lite mer av en actionfilm då satanisterna börjar spärra av vägar och iscensätta olyckor för att få tag på huvudpersonerna och det blir en hel del välkoreograferade bilkrasher och trevliga stunts. Som PG-horror räknat så är filmen rätt tam, men kompenserar fint med sin sköna stämning och ett bra tempo. Som grädden på moset blir vi bjudna på ett riktigt härligt slut också, och alla fans av 70talsskräckthrillers kommer att finna en hel del underhållning här. Lite lättviktigt egentligen då filmen aldrig riktigt finner sig tillrätta som en ren skräckfilm, men allt är välgjort och mycket trevligt.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jepp, en riktigt trevlig "liten" rulle med ett mycket bra slut. På tal om bra slut och Peter Fonda, kan jag verkligen rekommendera Dirty Marry, Crazy Larry, som har ett av de bästa slut jag kan komma på.

När det gäller bortglömda ockultskräckpärlor kan rekommendera The Brotherhood of Satan, som enligt mig är bra mycket bättre än vad betyger på IMDb säger.

Jocke Andersson sa...

Jag kollade en recension på imdb om Brotherhood of Satan och det räckte för mig. Beställd. ;)

Det är verkligen något speciellt med alla sköna PG satanistfilmer från 70talet... en annan favorit är Devils rain som jag verkligen rekommenderar om du inte sett den...

Anonym sa...

He, försök inte starta mig angående sjuttiotalsfilm för då får du kanske aldrig stopp på mig... ;)

Har faktiskt inte sett "Devil's Rain" men den befinner sig i min varukorg hos Axel just nu... Många sköna satanistfilmer gjordes under detta magiska årtionde; två av favoriterna är spanska Satan's Blood och engelska Blood on Satan's Claw [youtube].

Här har du förresten en länk till en trailer för "Dirty Mary, Crazy Larry".

Förresten 2: kul att du gillade "The Parallax View".

Jocke Andersson sa...

Se Devils rain, den är en av mina favoriter i genren. Inte ens William Shatner kan förstöra den sköna stämningen. ;) Recenserade den här:
http://tentaclatron.blogspot.com/2007/10/carlo-rambaldi-har-gett-vrlden-mycket.html

Satans blood har jag varit sugen på länge... Blood for Satans claw ligger i högen med fortfarande inplastade rullar som jag måste beta av någon gång. :)

Jocke Andersson sa...

Appropå Parallax View så ser jag alldeles för lite konspirationsfilmer. Har ett par liggande, typ Scorpio och några till.. Tur att det snart är jul så att man hinner se på lite film. :)