torsdag 16 april 2009

Bourne Ultimatum (2007)


Egentligen så hade jag inte tänkt skriva något alls om den här filmen, men en liten blänkare kan man väl kosta på sig.

Jag är en stor fan av konspirationsfilmer, speciellt de från 1970talet. Nu har genren nästan dött ut och ersatts av flashiga actionfilmer, som den här tex, och det är väl lika bra att jag inser att jag aldrig kommer att få någon mer film i samma klass som Three days for the condor. Bourne Ultimatum fungerar dock relativt bra som substitut då det är en spännande film som är välgjord och rapp i sitt berättande. Manuset har dock aldrig några direkta frågetecken utan det är mer rakt på. Det börjar bra, i en riktigt spännande sekvens där Bourne försöker guida en journalist till en rendesvouz. Därefter koncentrerar man sig tyvärr på actionbiten och även om den är bra, så får man aldrig den där bra obehagskänslan som man ska få av en sjysst konspiration. Jason Bourne är en sådan där karaktär som känns odödlig. Han kan ta emot en jävla massa stryk, men ruskar på sig och åker vidare till nästa stad, vilket gör att det går på räls. En väldigt trevlig actionthriller dock, och Matt Damon och de övriga skådespelarna är bra, men det är lite synd att man koncentrerar sig på action. Var är Max Von Sydow när man behöver honom?

Handling? jo, den har en sådan. Jason Bourne är jagad av Cia. Igen.

Förresten, 12årsgräns? Vad är det för trams? Det var bättre förr.

3 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Tänk, jag äger inte Condor på dvd... det måste rättas till.

Jocke Andersson sa...

Fred.

Nu skäms jag lite över dig.

Fy.

Jag hoppas att du löser det här problemet inom en snar framtid.

;)

mamoulian sa...

Bourne var bättre förr... när han blev born ;-)