torsdag 16 april 2009

Resident Evil : Degeneration (2008)



Jag måste börja med att erkänna att jag är en stor fan av Resident Evil spelen, och har kört igenom de flesta till Gamecube och Playstation 2. Speciellt del 4 är tokbra och då RE:D halvt om halvt kan ses som lite av en uppföljare till denna (egentligen inte, men den har samma huvudperson och samma röst som i spelet) och samma stil på animationerna så är detta helt klart intressant.

RE:D utspelar sig 7 år efter att Racoon city blev nukad och ett nytt megacorporation har börjat nosa i viruset. Clare Redfield från RE 2 och Code Veronica anländer till en flygplats för att möta upp några vänner och innan man hinner säga t-virus så kraschar en jumbojet in i flygplatsen och passagerarna börjar stappla ut (lite Nightmare city känsla) och anfalla allt levande i närheten. Leon Kennedy dyker snart upp och räddar Clare och en fet, elak senator som uppenbart har något lurt för sig. Det hela degenererar (fniss) till en 30 minuter lång strid mot en muterad snubbe. Precis som i spelen. Seriöst, man sitter hela tiden och väntar på att kameran ska zooma in sådär snyggt bakom Leon så att man kan börja spela. Att den muterade snubben är plockad direkt från ett av spelen gör ju inte den saken bättre. Animerningarna är sanslöst snygga, ansiktena har lite skyltdockevarning över sig men så är det ju i spelen också. Storyn i sig är simpel, precis som spelen och det känns verkligen som att jag sitter och tittar på ihopklippta cutscenes från Resident Evil 4.9. Detta betyder dock inte att det är dåligt. Slem, monster och zombies är alltid bra, och även om det tyvärr blir zombiefritt mot slutet så är det fortfarande underhållande. Filmens första del, den som påminner lite om Nightmare city, är den bästa. Sedan lugnar det ner sig en stund, ganska mycket faktist och mittenpartiet ligger på gränsen till tråkigt innan mutationerna kommer igång på slutet och det tar fart igen.

Jag kan ju säga direkt att om jag inte varit en fan av spelen så hade den här rullen varit betydligt sämre. Den har samma klumpiga storylogik och dumma dialog som spelen och om jag inte hade varit van vid det så hade jag nog sågat det här. Nu tycker jag att det är ganska charmigt men jag kan tänka mig att de som inte spelat spelen tycker helt annorlunda. För fans av spelen alltså. Alternativt, slå av efter scenerna på flygplatsen under filmens första del.

1 kommentar:

Repoman sa...

Ja, den där rullen var ju faktiskt ohemult trist. Hade hela filmen varit som gatloppet i början hade det kanske varit värt tiden.
Men nääää, en övesrtruken svart kamel i betyg.