lördag 15 mars 2008

Creepozoids (1987)



Regissören: "Fan, vi har ett skitbra manus. Det är lite som Alien fast det utspelas på jorden efter 3:e världskriget. Några överlevande hittar en bunker men vad de inte vet är att vetenskapsmän utfört genetiska experiment som muterat människor till monster. Lite snyggt sådär med genetik, det är inne nu. Vi skulle kunna göra den här på ett par millioner dollar och jag är bombsäker på att det blir en hit"
Producenten: "Skitbra manus. Jag fixar stålarna så kommer vi att bli rika som troll. Du har ju gjort några skräckfilmer förut så jag är säker på att vi kan få loss lite stålar bara på ditt namn, även om de inte fick så bra kritik"

Producenten: "Nja, det gick inte så bra. Det var ingen som var intresserad. De sade att manuset var skit. De klagade bla på de muterande råttorna och den usla dialogen."
Regissören: "De vet ju inte vad de går miste om. Skit samma, vi spelar in den själv. Jag känner några snyggingar som kan tänka sig att ställa upp. De är inte så bra på att skådespela men det ska nog gå bra ändå."
Producenten: "Jag har en polare som känner Linnea Quigly. Hon visar gärna brösten, bara hon får en producentcredit."
Regissören: "Perfekt!! Jag uppdaterar manuset med en totalt omotiverad duschscen!"
Producenten: "Han känner också Ashlyn Gere, porrstjärnan. Men hon vägrar göra en nakenscen. Hon är rätt usel som skådis, men hon är billig i alla fall."

Regissörens polare: "ni får gärna spela in den i någon av mina förvaringslokaler. Vi kan ställa upp lite skräp i ett av kontoren så att det ser ut som ett forskningslabb. Sen är det ju bara att filma från olika vinklar så ser det ut som att det finns många långa gångar"
Regissören: "Super! Men hur gör vi med specialeffekterna?"
Producenten: "Jag har några polare som kan ställa upp. Vi har ju inte så mycket pengar att röra oss med så jag föreslår att vi drar ner på all mekanik. Om vi rör på råttan utanför bild så ser det ut som den lever. Monsterdräkten har de byggt på sin egen fritid så den får vi gratis. Den ser ut lite som Alien, fast den går på alla fyra ibland."
Regissören: "Jag har en skithäftig scen planerad. Den siste överlevande dödar monstret MEN en mutantbaby föds ur dess huvud! "
Producenten: "Hmm. Det är ju precis som i Alien, fast ändå inte. Skitbra! Jag ska försöka övertala dem att göra den gratis. "

Regissören: "Nu är vi nästan klara med filmen. Den blir kanon! Hoppas bara ingen märker att vi spelat in allt i samma lagerlokal. Nu ska vi bara spela in några scener för början av filmen där hjältarna går omkring i ruinerna. Vi spelar in dem under en bro eller något."

Producenten: "Nu är filmen klar. Gick det bra?"
Regissören: "Jo... det gjorde det väl. Jag är inte så bra på personregi, så det är några scener där de skådespelare som inte har dialog mest ser uttråkade ut, men jag tror ingen märker. Specialeffekterna blev väl inte så bra heller. Monsterbabyn ser rätt bra ut, men annars är det rätt tamt. Råttan ser rätt ok ut när den ligger stilla men den ser rätt löjlig ut så fort den rör på sig. Fast, nä förresten. Det blev skitbra. Jättespännande mot slutet alltså. Duschscenen med Linnea blev kanon. Hon har jättestora bröst så det blir en riktig höjdarscen. Rent vatten efter tredje världskriget..? Bara det räcker för duschscenen så. Jag hoppas bara att ingen märker att de helt plötsligt har rena kläder på sig... vi skitade ner dem rätt bra i introscenerna. Men annars tror jag det blev en bra film. "
Producenten: "Folk vill ändå bara ha tuttar och våld så det blir kanon. Nu ser vi till att få ut den här på bio"

Allt detta är givetvis bara spekulation. Filmen har 2.1 av 10 i medel på Imdb.com. Själv gav jag den en 4. Jag har sett sämre. Jag äger sämre. Här har vi verkligen ett exempel på en film där filmaffischerna slår filmen med hästlängder. Fast det är något speciellt med den här typen av film.. Lågbudget monsterfilm från 80talet har en speciell charm så jag skäms inte att berätta att jag betalade pengar för den. Egentligen har den ju allt jag behöver. Tuttar, slem, gummimonster och blod.

4 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Fantastiska posters! Jag har sett filmen, jag tror till och med att jag har den på DVD... men jag kommer inte ihåg ett smack förutom att det uppenbarligen är kontorslokaler eller nåt som får vara stand-in för den tuffa bunkern :)

Får väl ta och se om den.

Själv har jag just lagt upp ännu en peplum-recension, fast i morgon... om alla har tur... så blir det den sällsynta Charles Bronson vs Jättebuffel-filmen "White Buffalo". Den verkar, faktiskt, vara en jävligt cool film.

Fred Anderson sa...

På tal om ultrabilliga åttiotalsskräckisar med monster, det ska finnas en grott/gruv-skräckis med monster från mitten av åttiotalet. Tror den gavs ut direkt på video. Kan ha innehållet stop-motion.

Vet du vad det är för en film? Jag kan bara inte komma på titeln!

Jocke Andersson sa...

Kan det vara The Boogens du pratar om? Gjorde en sökning på cinemageddon och såg att den fanns där så den ska jag nog se imorrn kväll. :)

Jocke Andersson sa...

Den dvd jag köpte har det nedre omslaget. Englandsutgåvans omslag är dock snyggt nog att köpa den bara för det.... :)

Det fanns en kommentar från regissören på wikipedia... tydligen är den inspelad i lagerlokaler i Los angeles. Det syns ju inte alls. :)

Nästa recension blir iaf den fenomenala The Mist. Mycket fin film.