måndag 24 mars 2008

El Retorno del Hombre-lobo (1981)



Jag ville verkligen gilla den här filmen, det är det som gör besvikelsen så stor... Paul Naschy aka Jacinto Molina har haft en lång karriär inom spansk skräck och många filmer han gjorde på 70talet är fina, gotiska och väldigt gammaldags rysare med influenser från universals monsterfilmer från 30-40talet, fast med stora doser blod och naket. El Retorno del Hombre-lobo aka Night of the werewolf är i grund och botten just en sådan film, men den faller pladask på det tafatta manuset och de låga doser med fin exploitation, det som man är van vid.

Filmen börjar i Rumänien på 1600talet med avrättningen av den legendariska Elisabeth Bathory och hennes anhängare, inklusive varulven Waldemar Daninsky i sitt nionde framträdande som varulven som egentligen bara vill vila den eviga vilan. Nu hoppar vi fram till 1981 där tre kvinnliga studerande reser till Rumänien för att forska i Elisabeth Bathorys historia, två av dem ovetande att den tredje kvinnan är där för att återuppväcka Bathory och bli hennes tjänarinna och härska över jorden, bla bla. Givetvis så lyckas Waldemar Daninsky bli återuppväckt och han, tillsammans med den unga Erika som blir kär i honom, är det som står ivägen för Bathorys ondskefulla rike.

Paul Naschy gör vad han ska, även när det gäller regiarbetet som han den här gången tagit hand om själv och hjälps fint av det sjyssta fotot. Musiken som kommer från CAM, är även den bitvis mycket bra och jag skulle bra gärna vilja veta ifrån vilken film vissa stycken kommer ifrån (CAM är/var ett bibliotek med musik från tidigare filmer som man kunde köpa loss låtar ifrån för en billig penning. Bla så kommer viss musik från Tentacoli aka Tentacles från 1977). Vad filmen faller på är manuset. Det släpar fram långsamt, och det hoppar fram i tiden på konstiga sätt som får förödande effekter för avnjutningen av filmen. Man hoppar över scener som borde introducera karaktärer och annat som är viktigt för att man ska få en mer flytande känsla. Detta fick mig att bli lite konfunderad och nästan irriterad, vilket inte direkt hjälper filmen. Det dyker även upp lite scener som inte riktigt passar in, och jag antar att de är där bara för att Naschy ville ha några extra scener där han attackarar någon naken kvinna när han är i varulvsform. Detta är en ganska typisk Naschyfilm med lite tuttar och lite blod, men även där faller den på att det är alldeles för lite sådant. Jag vill ha mer senoritas som går omkring halvnakna i genomskinliga nattlinnen och jag vill ha mer blodutgjutelser än vad vi får här. Själva recepter är bra men man har använt för lite ingredienser.

Allt är faktiskt inte helt åt helvete. Naschy tycker uppenbart att det är roligt att spela Waldemar Daninsky och det syns. Julia Saly i rollen som Elisabeth Bathory är en riktig uppenbarelse i konsten att pendla mellan oerhört vacker och oerhört ful och elak och är för mig filmens räddning. Jag fann mig egentligen aldrig riktigt uttråkad och det är väl ett ok betyg. Det kunde dock ha varit så mycket bättre, men jag får väl skylla mig själv som uppenbarligen hade alldeles för höga förväntningar. Knappt godkänt alltså.

Inga kommentarer: