söndag 23 mars 2008

Day of the dead (2008)


Man kan lugnt säga att detta var en film som jag hade väldigt låga förväntningar på. Först och främst så är det ju en remake, vilket jag inte är någon stor fan av. Dessutom så störde jag mig direkt på att Mena Suvari skulle spela soldat, något som hon inte direkt passar för och Steve Miner är en regissör som jag är väldigt skeptisk till, då hans produktion är väldigt ojämn. Storyn i sig är helt ok, där en liten småstad i Usa blir avspärrad av militären efter att en mystisk influensa börjar sprida sig. Någon influensa är det givetvis inte utan en infektion som gör människor till vandrande/springande/klättrande/bilåkande döda. Smittan är snart bortom all kontroll och nu måste de få överlevande hitta någonstans att gömma sig, vilket resulterar i att de hittar en gammal missilsilo ute i skogen.

Jaja, slut med skitsnacket nu. Hur var filmen?

Som remake sett så är det bedrövligt, riktigt uselt. Jag kan nästan svära på att manusförfattaren inte ens sett originalet utan endast läst en synopsis på imdb.com och fortsatt spela Resident evil om och om igen. Han har gjort något helt eget, med några få storybitar kvar från originalet för att locka fansen, men han har verkligen slaktat dem. Vad sägs om remakens svar på Bub, den intelligenta zombien i form av en VEGETARIAN som då inte vill äta människokött?! Gode gud så pinsamt. Att zombierna sedan åker bil, klättrar i tak som spindlar och annat dylikt som zombier i min mening inte ska göra, gör verkligen inte saken bättre. Nä, Jeffrey Redick, du borde skämmas. Fortsätt pissa på George Romeros grav bara. (Ja, jag vet att Romero är i allra högsta graden vid liv. Jag ville bara skriva den meningen...). Det enda positiva med remaken är att någon kom på att det skulle vara jävligt coolt att sätta Ving Rhames i rollen som kapten Rhodes, även om rollen är helt annorlunda än i originalet.

Ok, men som zombiefilm då? Inte dumt alls faktiskt. Riktigt jävla underhållande till och med. Att filmen är inspirerad av Resident evil (såväl spelen som filmerna) är ganska uppenbart, och och jag tycker att de faktiskt gör ett bättre jobb än vad skaparna av den filmserien gjort (enda undantaget RE Extinction som jag gillade skarpt). Filmen håller hög fart rakt i igenom och om man kan godta att zombier kan klättra i taket eller köra bil så fungerar filmens story utmärkt, även om den inte är något annat än en stapel med de vanligaste klyschorna. Den vegetarianska zombien är dock fortfarande en riktigt usel skapelse. Skådespelarna gör väl ett ok, men intetsägande jobb. Det finns faktiskt egentligen inget att klaga på när det gäller regin som är riktigt bra bitvis. Min åsikt om Steve Miner är lite att han inte har någon direkt personlig stil, något som man kan känna igen honom på, men det betyder inte att han inte gör ett bra jobb vilket han faktiskt gör här. Blodet flyter i stora floder så om det är det du är ute efter så finns det massor med gott att avnjuta. Det var nog länge sedan jag såg så många huvuden skjutas sönder i småbitar. De vanliga makeupeffekterna är klanderfria, men den cgi som används är dock ganska ojämn. Det kommer nog att dröja ett tag till innan det blir omöjligt att se skillnad på blodsprut gjorda med gammal vanlig teknik och cgistänk...

Hur som helst, som remake betraktat är detta en travesti. Som zombiefilm däremot är det väl godkänt. Jag fann mig aldrig uttråkad en enda gång och det är ett gott betyg. Filmen har gott om blod och splatter och manuset, hur klyschigt det än må vara, har ett bra tempo. Det är faktiskt lite synd att det inte bara är jag som kommer att döma filmen efter originalet...

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag kommer garanterat inte att jämföra den med orginalet. Det har jag som princip att aldrig göra :)

Den verkar kul i alla fall och många verkar tycka den är ganska skön i alla fall.

Ska bli kul att se den!

Fred Anderson sa...

Såg den idag och det var bra, fånig underhållning med okey gore-nivå och bra tempo. Som du säger, som ren remake var det en travesti, men ser man bortom det så var det riktigt kul! Men Steve Miner kan bättre!