söndag 9 mars 2008

D-tox (2002)


Det gick inte så bra för Sly på 90talet. Efter en rad sköna högbudgetactionrullar på 80talet så började det sakta men säkert gå utför. Cliffhanger och Demolition man var enligt mig de sista bra han gjorde innan han dök ner i mediokerhetens hav och han har väl egentligen inte lyckats ta sig därifrån än (När jag skriver denna recension så har jag inte sett senaste Rambo vilken jag räknar med att vara en rejäl comeback. Återkommer om den när jag sett den). D-Tox är en av de mellanrullar som han gjort under tiden och jag vill minnas att den blev relativt sågad när den kom. Själv så har jag inte sett den förrän nu och även om den inte är ett speciellt starkt kort för Sly så är det i alla fall en helt ok film.

Sly spelar en FBIagent som jagar en seriemördare som riktat in sig på poliser. När han kommer tills brottsplatsen för det senaste offret (som är en vän till honom) ringer telefonen. Det är mördaren som meddelar att han är hemma hos Slys flickvän. Våran hjälte skyndar sig dit men det är försent. När han väl kommer på plats så hittar han henne upphängd i taket med utborrade ögon. Det här får Sly att deka ner sig helt. Han börjar supa hårt och det hela resulterar i ett självmordsförsök. Han blir dock räddad och hans kollega och gode vän (spelad av Charles S Dutton) övertygar honom att ta in på ett behandlingshem för snutar på väg utför. Givetvis så är det här behandlingshemmet mitt uppe på ett berg i de snötäckta skogarna i Wyoming, en bra bit från civilisationen. Det står inte på förrän de inser att en av dem inte är en polis, utan den psykopat som mördade Slys flickvän, nu ute efter att döda mer snutar och allra helst Sly...

D-toc ligger lite och vilar mellan gränsen på en ok film och en bra film. Den har massor med riktigt sköna karaktärsskådisar i biroller (vad sägs om Tom Berenger, Robert Patrick, Kris Kristofferson, Charles S Dutton, Robert Prosky m fl?), bra miljöer och ett riktigt snyggt foto. Regin och manus är ok, men det känns som att man klippt bort en hel del scener för de mindre karaktärerna vilket resulterar i att de ibland försvinner lite väl snabbt ur handlingen. Utomhusscenerna är riktigt snyggt filmade men inomhus blir det tyvärr lite av det gamla vanliga springa runt i mörka korridorer-stuket. På det hela känns det som att filmen kunde ha blivit något bättre om man gett de andra karaktärerna lite mer att göra. Nu blir det lätt ointressant emellanåt, speciellt som man avslöjar vem mördaren är relativt tidigt. D-tox är förutom detta relativt spännande och fungerar alldeles utmärkt som underhållning. Ett bättre manus och lite mer blod kanske?

9 kommentarer:

Andreas sa...

Ingen fan av Copland? Vill minnas att han gjorde en av sina bättre roller i den.

Jocke Andersson sa...

Du har helt rätt! Jag hade faktiskt glömt bort den helt... den är dock den enda riktigt sjyssta under den perioden jag pratar om. Nu gillade jag iofs både Daylight och Judge dredd, men Sly tillförde inget nämnvärt till någon av dem...

Fred Anderson sa...

Det finns en del deleted scenes på D-Tox dvdn som faktiskt hade varit perfekta i filmen. Mest karaktärsutveckling, men bra sådan. Nu går det på tok för fort. Sedan så är det förvirrande då alla springer omkring i samma eskimoutstyrslar och det är svårt att hålla koll på vem som gör vad.

Men det är en okey film och Stallone är bra i den. Hade verkligen önskat att den hade blivit liiiite bättre :)

Jocke Andersson sa...

Jag tänkte nämna de scenerna men det kändes faktiskt som att de inte riktigt räckte ändå, så jag skipade det. De hade varit bra i filmen men fortfarande inte riktigt räckt. Något som skulle ha varit rätt intressant vore att få läsa originalmanuset... för att se hur mycket som saxats bort.
Det roligaste med hela filmen är iaf att den hade en budget på 55 miljoner dollar! Sly fick 20 av dessa!! :)

Andreas sa...

Budgetmässigt påminner den om senaste Punisher-filmatiseringen, John Travolta fick väl minst 50% av filmens medel. Mindre begåvat enligt mig, eftersom han inte ens var huvudkaraktären utan bad guy. Tanken var väl att han skulle ge filmen lite mainstreamkredibilitet, men som Punisher-fan känns det rätt säkert att påstå att filmen gjort sig bättre utan honom på alla vis.

För övrigt: en ny Punisher-film är på g! Inte Thomas Jane som Punisher denna gång och inte mycket annat som är gemensamt med tidigare filmer heller. Skådisen är Rome-snubben som spelar huvudrollen i Outpost och baserat på den här intervjun med regissören är jag taggad inför den! http://imdb.com/title/tt0450314/board/thread/88869164

Ett par bilder också:

http://i169.photobucket.com/albums/u235/NomadsPics/Punisher2.jpg

http://i169.photobucket.com/albums/u235/NomadsPics/PWZfirstglimpse.jpg

Jocke Andersson sa...

Jag har faktiskt inte sett The Punisher från 2004!! Jag är väldigt allergisk mot filmer baserade på serietidningar överlag, men jag tror att jag har gjort ett misstag här... måste ta och fixa den.

Andreas sa...

Den från 2004 hade potential som t.ex. hyfsat mycket vapenfetischism, en dedikerad och passande Thomas Jane i huvudrollen och faktumet att de lät Frank Castles familj inklusive små barn bli skjuten så som sig bör enligt serien. Tyvärr sabbades filmen mycket av slap stick-komediscener, en malplacerad kärlekshistoria och en John Travolta som är som han brukar vara.

En del schyst gun play, men överlag en besvikelse, speciellt med tanke på det tidigare nämnda potentialet.

Fred Anderson sa...

Jag tycker faktiskt att Punisher från 2004 är riktigt bra. "An odd bird" som vi brukar säga i branschen. Känns ganska lågmäld på actionfronten, inga Matrix-bataljer alltså.

Jocke Andersson sa...

Kollade precis upp Unrated dvdn och det skiljer 14 minuter... lägger upp den på min inköpslista :)