måndag 3 mars 2008

Världens coolaste filmgenre


Detta måste ju vara nazistzombiefilmer. Jag menar, bara nazister i sig är ju ondast i universum, eller hur? Om vi nu pratar om nazister som återvänt från de döda och vill äta människokött, ondare än så kan det ju inte bli? Det enda som saknas är om de åt kattungar levande och vore pedofiler, men det finns ju gränser.

Problemet med just den här genren är att den är ganska liten och de filmer som den skapat har inte direkt varit... bra. Men här är det tanken som räknas. Jag tänkte gå igenom de jag känner till. Lägg gärna märke till de riktigt härligt låga IMDBbetygen de fått om ni går in på länkarna.

Zombie lake (1981) aka Le Lac des morts vivants. Detta är antagligen den sämsta film jag sett i hela mitt liv och jag kan lova er att jag sett en hel del skit som skulle få vilken svensson som helst att bli gråhårig av ren tristess. Till sitt försvar så har den ett riktigt snyggt dvdomslag, vilket räcker för att jag ska äga den.

Oasis of the zombies (1981) är väl egentligen inte mycket bättre men jag har någon sorts skum hatkärlek till den som jag inte riktigt kan förklara.

Shock waves (1974) är däremot riktigt bra. Det är en gammaldags skräckfilm med Peter Cushing, John Carradine och en packe nazistzombier som sovit på havets botten i 30 år och kommer nu upp som pensionärsversioner av Front 242. Rekommenderas.

Joel M Reeds Night of the zombies från 1981 har jag dock inte sett men den ryktas vara ännu sämre än Zombie lake. Någon dag släpps den på dvd och då är jag den första som köper den.

Det finns en thailändsk skräckis från 1989 vid namn Ginseng king som tydligen skall innehålla en nazizombie, så den vill jag givetvis också se. Jag plockade detta från en User comment från IMDB: The most outstanding character is, however, a zombie, who screams "Heil Hitler!" everytime he collides somewhere i.e. collides with tree etc. Also, that zombie is frightened when he sees the swastika and that's how our protagonists realize how to protect themselves from that zombie.
Den vill jag ha.

Annars är det faktiskt rätt tunnsått. Det finns en promo ute på en holländsk nazizombiefilm som jag nu inte kommer ihåg namnet på men den ser helt makalöst cool ut. Filmen verkar dock ha hamnat i produktionslimbo så vi får se vad som händer.
Nu har det faktiskt precis kommit en nazizombiefilm till som jag beställde samma dag som jag läste följande recension:
Den verkar underbar och jag återkommer med recension om ett par veckor.

Detta är de rullar jag känner till men om någon anser att jag glömt en rulle eller två, säg gärna till. Jag vill ha MER.

Edit:
Den holländska nazizombiefilmen jag pratade om heter Worst case scenario och den jävligt läckra promon finns här:

Inga kommentarer: