söndag 3 maj 2009

De dødes tjern (1958)


De dødes tjern är tydligen en riktig kultrulle för våra norska grannar, en film som hela tiden önskas på dvd då de som var med på den tiden har väldigt goda och mysiga minnen av den. När jag nu fick chansen att se den här filmen efter att någon god menske spelat in den från en visning på norsk tv så tog jag givetvis den chansen, med aningen höga förväntningar. Hur gick det med förväntningarna då? Är det här verkligen en kultrulle är är norrmännen förblindade av nostalgi? Vi återkommer till det lite senare.

När filmen börjar så sitter sex goda vänner på ett tåg på väg till en stuga någonstans mitt ute i skogen. En av dem, Liljan, är tvillingsyster till Björn som bor i stugan och hon har fått en förnimmelse att något har hänt honom. Väl på plats så är Björn försvunnen men man antar att han är ute och jagar. En av dem berättar nu historien om Tore Gråvik, en galning som bodde i huset 100 år tidigare som hade en lite väl stor fixering till sin syster. När systern träffade en älskare så fick Tore Gråvik frispel, dödade dem båda två och dränkte sig i den närliggande tjärnen. Nu skall man kunna höra hans dödsskri på årsdagen av hans död, och tydligen så har flera personer drunknat i det bottenlösa vattnet sedan dess. Alla tror givetvis att det är just en spökhistoria men när man hittar Björns hund skjuten och spår pekar på att Björn kastat sig i tjärnen så börjar spekulationerna. Man hittar en omärkt dagbok där någon pratar om att Tore Gråvik kallar från tjärnen och nu börjar mystiska saker hända, man hittar konstiga fotspår i skogen och Liljan försöker dränka sig en natt. Vad är det som ligger bakom allt? Något övernaturligt eller har allt en naturlig förklaring?

Till att börja med så önskar jag att jag var lite bättre på norska. Att läsa språket är inga problem, men vissa dialekter är svårare än andra för oss svenskar och även om man hänger med hyfsat så missar man en och annan mening här och var i filmen. Detta var dock inget stort problem, men jag ser fram emot en dvdutgåva som åtminstone har norsk text. För den här filmen vill jag äga på dvd.

De dødes tjerns största styrka är det riktigt fina fotot, vilket fångar den mörka skogen och den aningen Evil Dead liknande stugan. Den krypande stämningen är ganska konstant genom hela filmen vilket är ytterligare ett plus, och det finns ett flertal riktigt härliga skräcksekvenser som jag kan tänka mig skrämde skiten ur norrmännen på bio 1958. Att man sedan håller båda möjligheterna med det paranormala och ett vanligt brott öppet hela tiden fungerar riktigt bra, med tydliga ståndstaganden av de relativt välspelade karaktärerna utan att man sitter och förbannar sig över att någon håller alltför hårt på en åsikt. I grund och botten är detta en deckare (detta är ingen spoiler, mer en förklaring över hur filmen är upplagd), trots sina fantastiska inslag och som sådan fungerar filmen bra. En mycket bra rysare alltså och jag sällar mig till de i grannlandet som skriker efter en dvdutgåva.

Jodå, mina förväntningar höll alltså.

Omslagsbilden verkar komma från en dvdutgåva, men när jag söker runt så hittar jag ingen info om att den skulle vara släppt, så jag gissar mig till att det är någon egengjort eller ett piratomslag. Eller har jag fel?

7 kommentarer:

Mr_v sa...

Oj, det låter ju som en riktig kanonrulle det här! Måtte det dyka upp en schysst dvd-utgåva snart, för den här vill jag se!

Fred Anderson sa...

Det är förbaskat att den inte verkar finnas på DVD ännu!

Jocke Andersson sa...

Den skulle sitta som en smäck med en riktigt fin dvdutgåva, det är riktigt bra foto. Det utlovades en för några år sedan, men det har inte blivit något av det än

Patrick B sa...

Det finnes bare en VHS man kan spesialbestille, og den koster 250 kr :) Hehe

Jeg hadde særoppgave om De Dødes Tjern på skolen - Sammenlignet bok og film.

Filmen var utrolig bra, men så leste jeg boken, og den ble faktisk litt dårligere. Det var mye jeg skulle ønsket at var med i filmen, men det er absolutt en film med mye atmosfære, og en bra skrekkfilm. Rart å tenkte på at det skulle gå så mange år før norge begynte å lage skrekk igjen.

Grunnen til at du kanskje ikke forstår norsken så godt er fordi det er veldig teater aktig, og litt gammel norsk.

Jocke Andersson sa...

Patrick: Jag letade efter boken på svenska, men den verkar inte ha blivit utgiven på 40 år ungefär. Ska kolla lite antikvariat.

Fast jag tycker ändå att jag borde förstå norska lite bättre, jag har delat lägenhet med en norska för en massa år sedan och kommer från en liten håla i Dalarna 10 mil från norska gränsen där den lokala dialekten har lite drag av norska. Men men. :)

Jack J sa...

Check this out:
http://www.dvdstrax.com/no/
index.php3?SCREEN=item&item=39486

It seems there's a DVD on its way (subtitled in all four Scan lingos!).

Jack J sa...

Hvorfor fanden skrev jeg det sidste indlæg dér på engelsk, arghh!! Haha.

Anyway, gode nyheder om DE DØDES TJERN. Check min blog fra i dag:

http://enlejemordersertilbage.blogspot.com/
2009/07/de-ddes-tjern-on-dvd-in-october.html