tisdag 12 maj 2009

The Uninvited (2009)


Det här är verkligen en pinsam film. Inte helt utan kompetens givetvis, men man har gjort flera val som helt enkelt förstört filmen. först och främst så är det fråga om en remake av den koreanska Tale of two sisters, en av de mest hyllade skräckfilmerna från Korea överhuvudtaget. När man då bestämt att filmen ska vara PG-13 och sedan gör allt för att tona ner skräckscenerna så bådar det ju inte gott. Att man sedan telegraferar alla "jumpscares" så att man tar bort hela poängen med dem, då blir man bara ledsen. Sen så är det ju historien med twisten. Jodå, givetvis så har filmen en twist och den är så pinsamt förutsägbar att det tog mig ungefär 5 minuter att se rakt igenom den, vilket resulterade i att The Uninvited blev en enda lång pina där varje scen förlorade sin mening. Vad är det här egentligen, skräckfilm för 10åringar? Jag satt och slet mitt hår i förtvivlan över att det uppenbarligen finns människor därute som gick på det här. Det är inte så att twisten i sig är speciellt dålig, det är bara det att den är så uselt utförd och så pinsamt uppenbar att jag verkligen inte kan tänka mig att någon gick på den.

Handlingen? Ung tjej kommer ut från psyket efter att hennes mamma dött och får för sig att hennes nya styvmamma är ute efter att döda henne, vilt påhejad av sin storasyster. Se A Tale of two sisters istället.

Det här blir ju extra tråkigt eftersom filmen i sig egentligen inte är speciellt dålig. Man har hittat en sagolikt läcker location där filmen utspelar sig och överlag (förutom de telegraferade shockerna) så är regi och foto kompetent. Det ser bra ut och flyter på relativt bra, om vi glömmer hela den här manusbiten givetvis. Skådespeleriet är väl godkänt överlag och det känns trist att trevliga ansikten som David Strathairn och Elisabeth Banks får stå ut med sådant material. Kanske är det så att jag är lite extra bitter efter att precis ha sett Alexandre Ajas Mirrors, även den en remake på en Koreansk förlaga, som var riktigt bra och välgjord. Det här är skräckfilm för människor som inte gillar skräckfilm, inga andra.

7 kommentarer:

mamoulian sa...

Man vill ju göra det så säkert och tryggt som möjligt för så många tittare som möjligt och det är konceptet man ofta kör med idag... och då blir film inte dålig - bara löjligt dålig ;-)

Jocke Andersson sa...

Jotack, det var bara pinsamt uppenbart här... :)

Fred Anderson sa...

Fast å andra sida, skräckisar med R i rating går ju väldigt bra? Det känns som om många av dessa pg13-rullar floppar? Iofs kanske de går bra på dvd sedan, men nån måtta får det väl vara.

Jag har inget emot remakes, som jag hela tiden påpekar, men det skadar inte att göra något bra av remaken om man väl ska göra den :)

Kulturlebban sa...

Riktig skit! Som du skrev: för 10-åringar!

Andreas sa...

"Telgraferar alla jump scares.." ?

Hur som helst. Det verkar inte vara nåt att hänga i granen precis. Ska hålla mig borta från den. A Tale Of Two Sisters är förövrigt en gammal favorit.

Jocke Andersson sa...

Andreas: Telegraferar alla "hoppa till" scener. Jag tror det stod still i skallen på mig just då, så jag var lat och använde det engelska uttrycket. :)

Håll dig borta från den. Se hellre om A Tale of two sisters istället.

Jocke Andersson sa...

Andreas: För övrigt så går det inte att kommentera i din blogg, varken i IE eller Mozilla. Något du är medveten om?