torsdag 14 maj 2009

The Devil's chair (2006)



Ett ungt engelskt par, Nick och Sammy, åker ut till ett gammalt nerlagt mentalsjukhus för att göra precis det som unga par tycker om att göra tillsammans: Knulla och ta lsd. De hittar en skum gammal stol på övervåningen och börjar helt sonika utföra sexuella aktiviteter på den. Helt plötsligt blir det som att stolen kommer till liv, Sammy bli fastnaglad i den i en scen som involverar en hel del blod och sedan minns inte Nick mycket mer än att Sammy dör och han befinner sig på ett mentalsjukhus, dömd till vård. Fem år senare blir han utskriven på prov, med förutsättningarna att han skall gå med på ett experiment: att åka tillbaka till platsen där Sammy dog för att se om han kan minnas vad som egentligen hände samtidigt som de studerar honom. Det visar sig att mentalsjukhuset en gång användes av en något skruvad läkare som använde den namngivna stolen till konstiga experiment för att öppna en portal till en annan dimension, och det står inte på förrän de är jagade av något stort, ruttet och animatroniskt som bara vill ont.

Det här var ganska trevligt. Uppenbarligen lågbudget och skådespeleriet är bitvis rätt ojämnt (och vad i H-E gör Matt Berry i filmen? Det går ju inte att se honom som något annat än Todd Rivers/Dr Lucien Sanchez från Garth Marengis Darkplace. Han gör helt ok ifrån sig, men är för mig typecastad för all evighet), men man kompenseras fint med skön stämning och ett fint, härligt monster som dyker upp halvvägs. Mot slutet får vi även en rätt rejäl twist, som jag faktiskt känner att fungerar och jag hade antagligen gett filmen sämre betyg om det inte varit för den. En trevlig och rapp liten rulle med lite blod och roliga effekter alltså. Inget exceptionellt, men relativt välgjort och duger fint en seg eftermiddag.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Jag har blängt på den i videobutiken, men alltid varit tveksam. Dyker den upp i rea-backen så kanske jag tar den :)

Den Lekande Människan sa...

En sån mysig stol skulle man ha hemma - helst två!

På min egen sida kunde jag bara inte låta bli att tipsa om din sköna blogg. =)

Keep on blogging!