lördag 9 maj 2009

Mirrors (2008)


Alexandre Aja är en av de regissörer jag verkligen kommer att hålla ett öga på i framtiden. Efter den fina lilla splatterfilmen Haute Tension (som inte bara var fint blodig, utan även hade den goda smaken att plocka in kultfiguren Gianetto De Rossi på makeupeffekter) så fick han jobbet att göra remaken på Wes Cravens The Hills have eyes. Jag är inte speciellt förtjust i nyinspelningar, det är alltför sällan som de är bra, eller till och med ens sevärda, men Ajas version visade sig vara snygg, tät och väldigt blodig. När han efter det fick erbjudandet att regissera ytterligare en nyinspelning så höll jag mig fortfarande skeptisk, men Aja visar även här att han är en filmmakare av hög klass.

Mirrors är alltså en nyinspelning av Into the mirror, eller Geoul sokeuro, från 2003. Jag har sett den filmen men minns allvarligt ingenting av den, vilket brukar betyda att det var en rätt trist rulle. I nyinspelningen spelar Kiefer Sutherland sin paradroll, den nersunkade polismannen, som i väntan på utredning tar ett jobb som nattvakt på ett gammalt varuhus varit stängt i många år efter en stor brand efter att hans föregångare försvunnit mystiskt (vi som sett början av filmen vet dock att han blivit dödad av sin egen spegelbild i en fint blodig scen i filmens början). Snart så börjar han se mystiska saker, dörrar som är öppna i sin spegelbild, konstiga skepnader och han börjar frukta för sitt liv. När hans syster dör i en bizarr (och väldigt blodig) scen så inser Bauer, jag menar vadhannuheterifilmen att alla omkring honom är i fara och han måste ta reda på varför detta händer innan hela hans familj dör i konstiga olyckor.

Jag hade ganska låga förväntningar av Mirrors men från det ögonblicket Kiefers karaktär kliver in i varuhuset så höjdes de en hel del. Det utbrända huset fullt med konstiga trappor och bizarra skyltdockor är en av de snyggaste studiohantverken jag varit med om på länge och Alexandre Aja gör verkligen allt vad han kan för att maximera den stämning han kan få ut, vilket inte är lite. Det är gott om fina scener på vidriga figurer som skymtas i ögonvråer och speglar. Allt är snyggt och häftigt filmat och de klyschor som då och då dyker upp hanteras väl. Skådespeleriet är väl filmens svagare sida, men det är ändå ingen som är dålig vilket också hjälper till. Detta hade nog kunnat bli en riktig skräprulle om det inte varit för Aja och nu ser jag fram emot hans nästa film. Ytterligare en remake faktiskt. Piranha 3d. Mja, det kan nog bli riktigt roligt, speciellt om vi får precis så mycket blod och gore som han utlovat. Hur som helst, Mirrors är en mer än kapabel skräckfilm, en riktigt bra remake och i slutändan en film som jag rekommenderar för en trevlig kväll i filmsoffan.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Hur många gånger har Kiefer Sutherland egentligen spelat sin paradroll: "den nersunkade polismannen, som i väntan på utredning tar ett jobb som nattvakt på ett gammalt varuhus varit stängt i många år efter en stor brand efter att hans föregångare försvunnit mystiskt"? ;)

Nä, seriöst. Grymt snygg film och trevlig rulle. Orginalfilmen har knappt något med denna version att göra och är helt ok, om än inget mästerverk.

Skepparkrans sa...

Gillade den också, har inte sett originalet dock så jag klev in med ögonen öppna men med låga förväntningar eftersom jag brukar avsky remakes.