måndag 14 januari 2008

Filmer jag saknar på Dvd

Det är ju så - man har alltid ett gäng favoritfilmer sedan VHS-tiden som man nu sitter och väntar på att någon ska upptäcka och ge ut på DVD i en späckad specialutgåva och jag tänkte nämna några rullar som jag över allt annat skulle vilja äga.

Jag tänkte börja med att nämna Superstition (1982), James W Roberson blodiga haunted house-rulle som var en favorit när VTC släppte den på video. Jag var 12 år och kunde inte sova på en vecka efter att ha sett den... den finns faktiskt redan på dvd i bra utgåvor, men vad hände med den utlovade special edition som det ryktades om? Kom igen nu, Blue underground.

En annan rulle som saknas är Ruggero Deodatos sanslösa exploitationrulle I Predatori di Atlantide aka Atlantis interceptors från 1983. Här har Deodato kokat ihop en salig röra om när Atlantis stiger till ytan för att hämnas, med hjälp av ett motorcykelgäng! Massor med blod, action och Michele Soavi i en sina många småroller gör den till en rulle som borde finnas i alla hem! Här är den underbara trailern.

Gus Trikonis The Evil från 1978 är en klassisk spökhusfilm där Richard Crenna med vänner blir instängda i the Vargas house och dör i olyckor en efter en. Filmen har ett av de mest bizarra sluten genom tiderna - måste verkligen ses. Trailer och en trailer till.

1980 släppte Ciro Ippolito sin Alien 2 sulla Terra - Alien 2 on earth som inte kommer att vinna några pris för bra användande av stock footage, men som annars är en riktigt stämningsfull liten rysare där grottforskare stöter på en alien i ett grottsystem. Jag hittade ingen trailer men däremot en lång intervju där filmmakaren pratar om den (dock på italienska utan subs) så det bådar ju gott för en special edition dvd! Står ni ut med en åldrad italiensk herre som pratar så dyker det upp lite moneyshots från filmen. Han har till och med vad som verkar vara en officiell hemsida! Hur som helst så är detta en mycket bra och mysig liten gorerulle som är rätt långsam - på rätt sätt. Nu kanske jag är rätt partisk, men den enda grottfilm som toppar den här är The Descent.

Giorgio Ferronis mästerverk La Notte dei diavoli (1972)kommer att kännas igen om ni sett Mario Bavas underskattade Black Sabbath (I Tre volti della paura) då den är baserad på samma roman (novell?) av Aleksei Tolstoy om Vurdalaken, en form av vampyr. Filmen handlar om en ung man som reser med bil genom Jugoslaviens mörkaste skogar. Givetvis så går bilen sönder och, ja, ni förstår precis. Blod, underbar stämning och den ljuva Agostina Belli.

3 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Atlantis Interceptors och Alien 2 kommer nog förr eller senare, jag vet att flera bolag är ute efter den och dealar och fixar för att kunna få rättigheterna. Toppenfilmer båda två.

Något jag VERKLIGEN, verkligen vill se på DVD är min favorit snut-giallo Blazing Magnus. Rent mästerverk. Men den är nog på G också. Även en bra utgåva av Holocaust 2000 vore något att ha.

Jocke Andersson sa...

Jag tänkte faktiskt nämna just Holocaust 2000... har inte sett den, annat än några väl valda scener som tilltalade mig väldigt mycket.

Linnéa sa...

jo jag har förstått det inte riktigt är samma sak, därför jag hyrde terror men inte death proof..) men jag blev sugen att se den ändå för att ha sett den och för att ha gjort det i samband med den andra.
bilken gillar du bäst?