söndag 13 januari 2008

Mummy theme park (2000)

Al Passeri aka Massimiliano Cerchi måste vara Italiens svar på Ed Wood, eller kanske Ted V Mikels eller Larry Buchanan. Plankton aka Creatures of the abyss var en helt ok film, med lite roliga stopmotioneffekter och några sköna fiskmutanter men Mummy theme park (och även Flight to hell för den delen) är verkligen en katastrofalt usel film, gjord med minimala resurser och de billigaste specialeffekterna möjliga. Vi blir erbjudna oerhörda mängder riktigt usel bluescreen och pissiga miniatyrer.

Filmen handlar om en egyptisk shejk som finner en underjordisk gravkammare medelst medföljande mumier. Han beslutar sig givetvis för att göra en nöjespark av det hela och kommer på den brillianta idén att göra om alla mumier till datorstyrda cyborger så att han kan styra dem som han vill. So far so good - Jurassic park goes Egypt. För att få publicitet så hyr han in en fotograf och dennes gravt bimboaktiga assistent för att ta lite snygga foton men det visar sig att mumiecyborgerna reagerar ganska negativt mot kamerablixtar. De blir till och med ganska aggressiva och snart finner sig våra hjältar på flykt undan de elaka mumierna.

Gode gud, jag vet inte vad jag ska börja. Hela filmen är inspelad studio, vilket kan fungera om inte specialeffekterna bestod av riktigt usla miniatyrer som är placerade i _förgrunden_ för att ge en illusion av stora, rikt dekorerade rum. Praktiskt taget alla scener i filmen är filmade från en och samma vinkel för att göra det lätt för sig och hela filmen känns fotad på ett löpande band. Det måste ses för att förstås. Annat värt att nämna är alla små knep att ge intrycket av långa rader av soldater eller personal i kontrollrummet - speglar som reflekterar båda ändar som ska ge intrycket av att det är fler. Aningen uppenbart. Sedan så måste jag nämna skådespeleriet. Jag har aldrig någonsin i hela mitt liv sett så mycket överspel eller ickeskådespelare som försöker hålla god min. Visste ni förresten att kamerablixtar låter som ett skott från en laserpistol? Det finns så mycket mer att ta upp men det skulle ta för mycket tid. Gode gud, säger jag bara. Gode gud.

Å andra sidan så verkar Passeri vara fullt medveten om vad han gör. Manuset är faktiskt totalt oseriöst och innehåller en hel del humor. Det mesta av den fungerar inte, men ibland glimtar det till, som t ex scenen i giftshopen där de blir serverade öl ur tappkranar baserade på en taskig kopia av tutankhamons guldmask, eller varför inte restaurangen där de av alla rätter i världen gör pizza? Att de inte ens har gjort några speciellt seriösa försök att få alla sina italienska skådespelare att ens likna egyptier talar för att de blandat in lite komedi.

Seriöst - det här är en riktigt jävla usel film. Jag kan inte beskriva hur dåliga specialeffekterna är, de måste ses. Men jag kan inte klanka ner helt på regissören då han verkar vara medveten om vilken smörja han gjort. En viss underhållning får man av filmen, antagligen mest om man gillar usla effekter. Filmen innehåller åtminstone en och annan gorescen av _Mycket_ varierande kvalite. Inte för att det räcker, men.. alltså, jag vet inte vad jag ska säga. Hela min kropp skriker att jag borde hata filmen, men en liten del av mig vill försvara den - antagligen för att jag gillade Plankton. Jag hoppas att du läser den här recensionen som en varning. Om du ändå väljer att se den så kan ingen skylla på mig.

Dags att se om Dawn of the mummy. Den gillade jag faktiskt.

2 kommentarer:

Fred Anderson sa...

Mummy Theme Park och Flight To Hell är skoj. Oseriösa, men han har ju gjort specialeffekterna och allt annat runt omkring så unika och udda och har en genomtänkt idé med hur filmen ska se ut och hur konceptet är att det fungerar till en viss grad.

Jag blev inte uttråkad i alla fall, vilket för mig betyder att en film är "okey" eller "bra" ;)

Jocke Andersson sa...

Unika och udda är nyckelorden. Som jag skriver i recensionen, jag vill hata den men kan inte riktigt eftersom den är gjord på ett sånt udda sätt. Det är likadant med Flight of hell. :) Men, underhållen blev jag, det nekar jag inte till. :)